ubytki-lakieru

Ubytki lakieru – jak samodzielnie naprawić lakier?

Lakier samochodowy nie jest powłoką idealną. Drobne ubytki, otarcia, rysy a także miejscowa korozja lakieru samochodowego to usterki, które z czasem występują w każdym eksploatowanym pojeździe. Co zrobić kiedy upływ czasu widać coraz mocniej na lakierze naszego auta? Jak poradzić sobie z drobnymi ubytkami lakieru? Oto kilka fachowych porad.

Fachowa usługa vs Samodzielna naprawa

Na wstępie powinniśmy zadać sobie zasadnicze pytanie. Czy ubytek lakieru jest na tyle poważny, że muszę oddać auto do specjalisty? Czy jest to drobna naprawa z którą sobie poradzę? Brak materiałów, odpowiedniego miejsca do lakierowania i prac blacharskich skazują całą naprawę na fiasko.

Jeżeli nie posiadamy niezbędnej wiedzy na temat lakierowania i blacharstwa i nie mamy odpowiednich warunków do napraw, musimy skorzystać z pomocy specjalisty. Ile kosztuje naprawa lakiernicza?

Kompleksowe odnowienie jednego elementu będzie nas kosztowało około 400-500 zł. W cenie usługi dostajemy zazwyczaj:

  • Demontaż tapicerki
  • Przygotowanie do lakierowania
  • Malowanie
  • Ponowny montaż elementu
  • Uzbrojenie

Dodatkowo w przypadku, kiedy lakier samochodu nie zgrywa się idealnie z odnowionym elementem stosuje się czasem cieniowanie. Cieniowanie lakieru to technika nanoszenia lakieru samochodowego na naprawiany element, która ma na celu zmniejszenie do minimum wizualnej różnicy odcienia koloru między nowym, a starym lakierem.

Jak widzimy, ubytki lakieru potrafią być kosztowne w naprawie ale w przypadku fachowej naprawy, efekt będzie o wiele lepszy niż lakierowanie w nieocieplonym garażu.

Niezbędnik samodzielnych poprawek lakierniczych

Jeżeli decydujemy się na samodzielną naprawę blacharsko lakierniczą, musimy pamiętać o niezbędnym wyposażeniu. Brak odpowiedniego przygotowania może w najlepszym przypadku skutkować słabym efektem końcowym. W najgorszym przypadku skutkiem amatorskiej naprawy lakierniczej będzie powiększenie ubytku lakieru. Czego potrzebujemy?

1. Papier ścierny (praca na sucho)

papier scierny

Papiery ścierne dedykowane do pracy na sucho o przedziałach grubości 80-360 będziemy wykorzystywać do oczyszczenia zniszczonych miejsc. Grubość 80 jest przeznaczona do gruntownego oczyszczenia zniszczonych powierzchni karoserii. Grubość 240 to idealny parametr papieru ściernego do „dotarcia” szpachli wykończeniowej. Papier 360 to narzędzie do oczyszczenia głębokich rys i zadrapań lakieru. Koszt papieru ściernego? 2,40 – 5,00 zł za metr.

2. Papier wodny (praca na mokro)

papier wodny

*źródło obrazka link

Papiery wodne przeznaczone do napraw na mokro o grubości 500-800 służą do dotarcia i wyrównania podkładu lakierniczego bezpośrednio po jego nałożeniu. Cena? 1.50 – 2,50 zł za arkusz.

3. Szpachla

szpachla

Ubytki lakieru wymagaj wypełnienia szpachlą. W przypadku tych głębokich wymagana jest szpachla z dodatkiem włókna szklanego. Opakowanie 750 g dobrej jakości szpachli to wydatek rzędu 13-20 zł.

4. Podkład

podkład

Jeżeli wybieramy podkład, to decydujmy się na produkt dwuskładnikowy, akrylowy. Jeżeli zależy nam na drobnej naprawie w domowych warunkach możemy bez problemu użyć podkładu w sprayu. Puszka aerozolu o pojemności 150 ml to koszt około 10zł. Wersja chemoutwardzalna to około 25 – 40zł.

5. Lakier w słoiczku z pędzlem

lakier w słoiczku

*źródło obrazka link

Małe miejscowe zadrapanie lakieru? Sięgnij po odrobinę lakieru i nałóż go pędzlem na mniej widoczne elementy. Cena słoiczka lakieru 10ml to około 7 zł.

6. Lakier w sprayu

lakier spray

*źródło obrazka link

Produkt przeznaczony do wykończenia pracy lakierniczej. Decydując się na tego typu wykończenie prac lakierniczych otrzymamy zdecydowanie lepszy efekt, niż w przypadku lakieru nakładanego pędzelkiem. Cena za opakowanie 150 ml to około 11 zł.

7. Przemywacz

przemywacz

*źródło obrazka link

Środek niezbędny do dokładnego odtłuszczania elementów przed malowaniem. W warunkach domowych może to być np. benzyna ekstrakcyjna.

8. Rozpuszczalnik

rozpuszczalnik

Środek potrzebny do rozmieszania lakierów i podkładów.

9. Pasta lekkościerna

pasta-lekkościerna

*źródło obrazka link

Zdecydowanie jeden z najlepszych sposobów usuwania drobnych, płytkich rys. W zależności od producenta cena tego produktu wacha się od 7 do 30 zł.

10. Pistolet niskociścnieniowy

pistolet

*źródło obrazka link

Decydując się na lakier nakładany pistoletem niskociśnieniowym otrzymamy efekt lepszy od nakładania lakieru aerozolem. Podłączony do kompresora pistolet to precyzyjne i równomierne nakładanie lakiery przy mniejszym ryzyku zacieków. Dobry pistolet ciśnieniowy dostaniemy od 100 do 300 zł.

 

Co naprawiać w domowym zaciszu

 

Jeżeli mamy wyżej wymienione składniki niezbędnika napraw ubytków lakieru możemy zabrać się za niewielkie naprawy. Oto kilka napraw blacharsko lakierniczych które możemy wykonać przy użyciu naszego niezbędnika.

1. Pęknięta szpachla.

peknieta szpachla

*źródło obrazka link

  • Zniszczony element oczyszczamy do gołej blachy papierem ściernym 80
  • Przy pomocy lakieru podkładowego gruntujemy oczyszczone miejsce. Do tej czynności używamy lakieru w sprayu
  • Po wyschnięciu podkładu na ubytki lakieru nakładamy szpachlę. Kiedy szpachla wyschnie docieramy ją przy pomocy papieru ściernego 240
  • W przypadku nie uzyskania satysfakcjonująco równej powierzchni, uzupełniamy ubytek szpachlą wykończeniową i ponownie gruntujemy podkładem
  • Na sam koniec przechodzimy do papieru wodnego 500-600 i docieramy zagruntowaną powierzchnię
  • Po tak przeprowadzonej naprawie możemy nałożyć lakier samochodowy

2. Rysa na lakierze

rysa

*źródło obrazka link

  • W przypadku płytkiej rysy używamy pasty lekkościernej. Zarysowany fragment myjemy i suszymy. Po takim przygotowaniu, miękką szmatką rozciermy pastę aż do uzyskania połysku
  • Kiedy ubytek lakieru jest znacznie głębszy i sięga nawet blachy, musimy oczyścić miejsce papierem ściernym 360. Następnie ubytek lakieru wycieramy przemywaczem i gruntujemy miejsce podkładem
  • Po wyschnięciu nakładamy lakier

3. Korozja obdartego elementu

korozja

*źródło obrazka link

  • Jeżeli pęcherze korodującego elementu są małe, możemy je usunąć samodzielnie. Zardzewiały element należy oczyścić do gołej blachy grubym papierem ściernym
  • Tak przygotowaną powierzchnię malujemy podkładem antykorozyjnym
  • Po wyschnięciu malujemy ubytek farbą

Tego typu naprawy możemy przeprowadzić samemu wedle wskazanych schematów. Należy jednak pamiętać, że w przypadku korozji dużych kawałków, czy dużych pęknięć warto wybrać się do specjalisty aby nie spowodować większych szkód.

 

Czy warto naprawiać ubytki lakieru samemu?

 

Aby odpowiedzieć na to pytanie trzeba szczerze odpowiedzieć sobie samemu: czy posiadam odpowiednią wiedzę, narzędzia i otoczenie do przeprowadzenia takiej naprawy. Auta starsze o niskiej wartości to pole do nauki dla wielu amatorów napraw blacharsko lakierniczych. W przypadku drogocennych perełek motoryzacji warto jednak udać się po pomoc fachowca.

Ubytki lakieru to temat popularny w Polsce ze względu na wysoką średnią wieku aut na naszych ulicach. Nie dziwi więc nas to, że zapotrzebowanie na usługi blacharsko lakiernicze ciągle rośnie.

Decydując się na samodzielną naprawę ubytków lakierniczych pamiętajmy o profesjonalnym wyposażeniu. Oszczędność kilku złotych i zakup produktów lakierniczych może odbić się na jakości naprawy i ogólnym wyglądzie pojazdu. Dokonując napraw wybierajmy produkty lakiernicze najwyższej jakości. Pamiętajmy, skąpy płaci dwa razy, a w przypadku napraw lakierniczych może i kilka razy więcej.

Podziel się tym wpisem!

Zostaw komentarz