dobarwianie-lakieru-samochodowego

Dobarwianie lakieru samochodowego

Dawno dawno temu, czerń była tylko czernią… Dziś czarny kolor lakieru samochodowego zależy w gruncie rzeczy od umiejętności dobarwiania lakieru i preferencji klienta. Samych odcieni czerni ciągle przybywa. Dzięki pracy kolorystów uzyskujemy oszałamiające efekty bazujące na zmianach odcienia, tonu, jasności oraz czystości. Jak manipulowanie powyższymi parametrami wpływa na efekt końcowy? Czy dobarwianie lakieru się opłaca? Sprawdźmy!

Czym jest dobarwianie lakieru?

Sam proces dobarwiania można klasyfikować jako zaawansowana praca lakiernika mająca na celu modyfikację parametrów gotowej mieszanki lakierniczej w celu zmiany odcienia, tonu, jasności bądź czystości lakieru.

Nie istnieje coś takiego jak lakier idealny a kolor i jego odbiór są zawsze zjawiskiem subiektywnym. Nie dziwmy się więc, ze coraz więcej osób decyduje się na modyfikację parametrów lakieru w taki sposób aby odpowiadał on ich preferencjom estetycznym.

Przy procesie dobarwiania należy pamiętać, że poddajemy mu zazwyczaj lakiery solidowe – takie które posiadają pewne efekty optyczne, i dokładnie zapoznać się z systemem lakierniczym na którym pracujemy.

Budowanie parametrów

Lakiernik decydujący się na dobarwianie lakieru powinien posiadać pewne cechy kolorysty (nie musi być nim z zawodu ?), ponieważ kolejnym krokiem jest kompleksowy opis pożądanej mieszanki. Opisujemy kolejno:

Odcień

koło kolorysty

 

Inaczej pewien wycinek koła chromatycznego w którym znajduje się kolor. Jak widać, jest w czym wybierać.

Ton

Schodząc jeden stopień niżej musimy opisać ton. Jest to inaczej wycinek koła kolorometrii w którym się znajdujemy np. zielony z odcieniem czerwieni. Ważne jest aby poruszać się po obwodzie koła w lewo lub w prawo.

Jasność

Zmieniając nieco płaszczyznę wybieramy jasność koloru. Opisujemy miejsce na kole w górę lub w dół odnosząc się do koloru białego i czarnego – inaczej jasnego i ciemnego. Tym razem poruszamy się wzdłuż skali.

Czystość

Kolory bliżej środka koła będą nazywane brudnymi. Barwy oddalone od środka będą czystsze. W ten sposób dobieramy skalę przejrzystości lub inaczej czystości koloru lakieru.

Po wybraniu odpowiedniego koloru solidowego możemy rozpocząć dobór odpowiedniej długości ziarna. Jest to istotne ponieważ dalsze wariacje zależą w dużej mierze od tego czy pracujemy na lakierach metalicznych, perłowych czy xyralic.

Dobór ziaren jest kluczowy ze względu na zachowanie lakieru pod wpływem kontu padania światła i jego rodzaju.

 

Czy warto dobarwiać lakier?

 

Dobarwianie lakieru to zawsze koszt związany z udziałem profesjonalnego kolorysty lub spektrofotometru. O tym czy spektrofotometr zastąpi człowieka pisaliśmy już wcześniej. Koniec końców dobarwianie to proces któremu bliżej do sztuki niż prac technicznych.

Naszym zdaniem warto personalizować lakiery aby nasze auto wydawało się bardziej ”nasze” ?. Kolor podkreśla osobowość auta, odróżnia je od reszty modeli z tej samej fabryki. Jeżeli decydujesz się na dobarwianie lakieru skontaktuj się ze specjalistami od lakiernictwa.

Podziel się tym wpisem!