Biały lakier samochodowy to zdecydowanie najpopularniejszy kolor lakieru w Europie. Niestety, lakiery białe, szczególnie te perłowe, są równie piękne co trudne w renowacji. Nawet najmniejszy błąd w pracach lakierniczych, może doprowadzić do widocznego wypaczenia lakieru na perłowej powłoce.
Chociaż perłowe lakiery samochodowe były tradycyjnie używane w pojazdach wysokiej klasy lub niestandardowych, wielu producentów zaczęło stosować je również w swoich modelach fabrycznych. Lakiery samochodowe Pearl nadają opalizujący efekt, który daje nieco inne odcienie w zależności od kąta patrzenia pojazdu. Niektóre kolory perłowe nadają więcej odcieni niż inne, a kolory białe rzadko dają zupełnie inne odcienie. To prowadzi do entuzjastów samochodów, którzy debatują nad jakością białego perłowego lakieru przeciwko standardowemu białemu projektowi farb samochodowych.
Dziś dowiemy się jak prawidłowo zabrać się do renowacji białych lakierów perłowych, takich jak Mineral White BMW czy Mystic White Mercedesa.
Biały lakier samochodowy to coś więcej niż barwa. To symbol statusu, kojarzący się często z wyższym uposażeniem właściciela i przywiązaniem do luksusu. Dlaczego? Biel zarówno w przypadku ubrań jak i lakieru samochodowego jest trudna do utrzymania. Nawet najmniejsze zabrudzenie burzy „zen” bieli. Nie dziwne jest więc, że utrzymanie bieli w stanie nienagannym jest kosztowne.
Obecnie większość białych lakierów samochodowych spotyka się w pojazdach użytkowych, takich jak samochody dostawcze i ciężarówki, i są na to dwa główne powody. Biała farba do nadwozia jest tańsza niż ekwiwalent perłowy, dzięki czemu idealnie nadaje się do zastosowań flotowych, gdzie wygląd jest mniej ważny. Biała farba automatyczna jest bardziej trwała i nie uszkadza się tak łatwo. Farby samochodowe z białej perły są wykorzystywane bardziej do estetyki, a popyt konsumencki sprawił, że są one wykorzystywane w bardziej fabrycznych modelach niż w jakimkolwiek innym czasie w przeszłości.
Koszt wytworzenia idealnej bieli perłowej nie należy również do najniższy. Biały lakier perłowy powstaje w procesie nakładania dwóch warstw lakieru bazowego, nadających intensywny połysk zmieniający się w zależności od kąta padania światła.
Rzućmy okiem na biały lakier bez efektu perły. Pod światło padające pod dowolnym na lakier powoduje, że pojazd wygląda jednolicie. Jeśli pojazd pomalowany farbą samochodową w kolorze białym perłowym jest oglądany pod różnymi kątami, zwykle można zobaczyć nieco inne odblaski i refleksy. Kiedy obie farby są oglądane twarzą w twarz, zwykły biały lakier ma bardzo małą głębię koloru i widoczny jest tylko sam kolor. Z drugiej strony farby perłowe mają niewiarygodną głębokość utworzoną przez warstwę ochronną bezbarwnej powłoki nad kolorem bazowym.
Nawet częściowa naprawa takiego lakieru, to mozolne nakładanie wielu warstw farby, koszt materiału i zdolności lakiernika. Jak więc prawidłowo przeprowadzić renowację białej perły?
Większość białych farb samochodowych jest natryskiwana przy użyciu dwuskładnikowych materiałów akrylowych. Lakiery tego typu mają dużą objętość białej białego pigmentu w składzie mieszanki. Po rozpyleniu zwykły biały lakier samochodowy wytwarza błyszczące, sprężyste wykończenie, które chroni metal i podkład pod spodem, niestety nie wystarczy to aby osiągnąć stały efekt perły. Farby samochodowe typu biała perła są natryskiwane za pomocą trójstopniowego systemu składającego się z podkładu na bazie rozpuszczalnika, perłowego koloru na bazie wody i przezroczystej powłoki akrylowej. Zapewnia to równie sprężyste wykończenie, ale wygląd połysku sprzyja poczuciu głębi w samym lakierze.
Ok sprawdźmy więc jak wygląda cały proces lakierowania aby osiągnąć nieskazitelną białą perłę.
Przed nałożeniem czegokolwiek na elementy samochodu, użyj standardowych blaszek kontrolnych. Przygotuj trzy blaszki do próbnej aplikacji lakieru i do dzieła. Pierwszą blaszkę pokrywamy jedną warstwą lakieru, kolejną dwiema, ostatnią trzema i sprawdzamy efekt. Próbka najbardziej odpowiadająca efektem oryginalnego lakieru jest następnie wybrana do powielenia i oznaczana w celu identyfikacji.
Profesjonalni lakiernicy mogą nakładać zwykły biały lakier w ciągu kilku minut. Po aktywacji wymagane są tylko dwie pełne warstwy materiału, aby zakończyć pracę. Biała, perłowa farba jest bardziej skomplikowana w użyciu. Na początek musimy nałożyć trzy warstwy podkładu, aby wyizolować kolorowe podkłady, które następnie są pokryte od trzech do czterech warstw perłowego koloru bazy. Po utwardzeniu podkład i kolor bazowy są natryskiwane trzema warstwami powłoki bezbarwnej. Dzięki temu proces ten jest znacznie dłuższy, a techniki aplikacji muszą być idealne, aby zapewnić jednolite dopasowanie kolorów w całym pojeździe.
Nakładanie lakieru na uszkodzone elementy powinno być równoczesne. Oznacza to, że bazę nakładamy aż do uzyskania prawidłowego krycia. Następnie cieniujemy tak aby spasować kolor z sąsiednim elementem i dokładnie oczyszczać z pyłów. Wszystko to jednocześnie, etapami na każdym elemencie trójwarstwowym.
Liczba warstw lakieru jest na tyle istotna, że aplikację zaczynamy od krawędzi naprawianego elementu, a dopiero później kierujemy się ku środkowi. Całość procesu wykonujemy z niezwykłą uwagą i dbałością o równomierne rozprowadzenie lakieru.
Do przeprowadzenia profesjonalnej renowacji białych lakierów perłowych nie wystarczą same umiejętności lakiernika. Niezbędna będzie mieszanka lakieru przygotowana przez fachowców, kolorystów lub lokalną mieszalnię posiadającą w ofercie specjalne mieszanki.
https://kubalakiery.pl/produkt/lakier-bezbarwny-glass-coating-21-05l/
Sprawdź ofertę Kuba Lakiery, największego dystrybutora lakierów samochodowych w Polsce Wschodniej. Posiadamy zarówno gotowe mieszanki lakierów jak i dedykowane rozwiązania dla bardziej wymagających klientów top endowych.
Ponieważ samochody trwają dłużej, a kierowcy starają się nadać nowym samochodom połysk, ich popularność wzrosła. Żaden rodzaj lakieru nie jest bardziej popularny niż farba perłowa – połyskujący, metaliczny połysk, który nadaje samochodowi uroczysty połysk, którego pragnie wielu kierowców.
Jako materiał farba perłowa nie różni się niczym od zwykłego malowania samochodu. Istnieją jednak często popełniane błędy, których powinieneś być świadomy i starać się unikać, wchodząc do szkoły malarstwa samochodowego lub szukając okazji do odmalowania samochodu.
Ponieważ farba perłowa wyjątkowo odbija światło, musisz uważać na to, jakie kolory i kwoty wybrać. Kiedy używasz bieli jako lakieru bazowego do malowania perłami, pamiętaj, że każda farba na czerwono będzie miała tendencję do błyszczenia na różowo w świetle słonecznym. Najlepszymi kolorami, do których należy się stosować z białym płaszczem bazowym, są niebieski, srebrny, złoty, pomarańczowy i fioletowy.
Podczas korzystania z czarnej powłoki bazowej bardzo ważne jest, aby pamiętać, że jeśli użyjesz zbyt dużej ilości farby perłowej, zmusi ona kolor do przyjęcia większej ilości perły i sprawi, że użycie czarnej bazy będzie prawie bezużyteczne. Aby uzyskać odpowiedni kolor, stosunek perły powinien wynosić jedną łyżeczkę na litr bazy. Gdy proporcje są prawidłowe, malowanie nabierze północy, zmieniając kolor.
Jeśli używany lakier bazowy jest czerwony, pomarańczowy lub bordowy, najbardziej zalecanym płaszczem perłowym jest złoto. Inne opcje to czerwone, niebieskie lub fioletowe perły. Korzystając z niebieskiej bazy, trzymaj się złotej, fioletowej lub zielonej perły. Żółty lakier bazowy zazwyczaj najlepiej wygląda w farbie zielonej lub złotej perłowej. Pomarańczowe, czerwone i złote zwykle świetnie sprawdzają się na zielonej podstawie. Różowa baza będzie wyglądać bardzo ładnie ze srebrną, a nawet czerwoną farbą perłową. Fioletowa farba bazowa dobrze komponuje się ze srebrną, zieloną lub czerwoną perłą.
Ostatnim krokiem, nakładanym po podkładach i powłokach perłowych, jest lakier bezbarwny. Należy pamiętać, że lakier bezbarwny należy nakładać wyłącznie na niestandardowe farby, a nie na sztuczne wykończenie, żelowanie lub lakierowanie proszkowe.
Zaleca się, aby podczas tworzenia własnych mieszanek kolorów ZAWSZE testować panel przed przystąpieniem do całego projektu. Jest to dość oczywisty krok, który pozwala zaoszczędzić dużo czasu i zmarnować produkt. Chociaż zmieszany kolor może wyglądać świetnie, zawsze najbezpieczniej jest przetestować go przed wskoczeniem i nałożeniem go na cały samochód.
Jest to kolejny krok, na który należy zwrócić uwagę. Pamiętaj, aby obserwować odległość, którą rozpylasz, prędkość i ciśnienie, którą rozpylasz, liczbę nałożonych pełnych powłok itp. Dzięki uważnemu sprawdzaniu rzeczy i uważaniu na to, co robisz, masz większa szansa na nieskazitelny efekt i piękne malowanie. Ważne jest, aby skupić się i być świadomym tego, co robisz podczas procesu malowania. Spójność jest tutaj kluczem.