Blog

Odrdzewiacz – Co wybrać do usuwania rdzy z auta?

05 wrz 2024
Obrazek

Złowroga brązowa plama na błotniku, bąbelek w farbie u dołu drzwi, przemoczona wykładzina po uderzeniu w kałużę – to oznaki, że rdza i korozja dotknęły nasze auto.

Zarówno nowe jak i lekko używane auta, bez odpowiedniej konserwacji trafiają coraz częściej na złomowisko z powodu rdzy, ale problemu można uniknąć. W przypadku metali na bazie żelaza walka z utlenianiem może być Syzyfową pracą. Pomimo zaawansowanych powłok i stopów opracowanych przez chemików i inżynierów, niestabilny skład chemiczny stali oznacza, że zawsze ulegnie ona rdzewieniu w środowisku naturalnym.

To nie znaczy, że twój samochód jest skazany na zagładę. Zrozumienie procesu rdzewienia, problematycznych obszarów i sposobów rozwiązywania problemów oznacza, że Twoja duma i radość mogą pozostać na drodze tak długo, jak Ty.

Konserwacja auta to priorytet każdego świadomego posiadacza samochodu. Dziś porozmawiamy o środkach walczących z wrogiem nr.1 elementów metalowych – Rdzą. Czym są odrdzewiacze?  Jaki wybrać najlepiej? Czy cena ma decydujące znaczenie? Na podstawie kolektywnych badań wyłonimy czołowe produkty niszczące ogniwa rdzy w karoserii. Do dzieła!

 

Czym jest rdza i rdzawienie?

 

Rdza jest wrogiem każdego pojazdu, szczególnie auta klasycznego lub samochodu codziennego użytku, którego planujesz zatrzymać przez kilka ładnych lat. Te groźne brązowe plamy lub pęcherze farby mogą oznaczać wcześniejsze przejście pojazdu na składowisko złomu, jeśli problem nie zostanie naprawiony, szczególnie jeśli korozja trafi on do stalowego szkieletu.

Rdza jest laickim terminem na elektrochemiczny rozkład metali na bazie żelaza zwany utlenianiem. W tym procesie cząsteczki powierzchniowe reagują z tlenem w powietrzu i wytwarzają nową cząsteczkę Fe2O3, znaną również jako tlenek żelaza.

Żelazo i większość stali całkowicie zredukuje się do tlenku żelaza i elementów składowych, mając wystarczająco dużo czasu. Bardzo źle wyprodukowane samochody w latach 70. zaczęły wykazywać rdzę, gdy tylko wyjechały z fabryki, a nieobrobiona, surowa blacha stalowa może rdzewieć w ciągu kilku lat.

Ale w rzeczywistości istnieją różne rodzaje rdzy i musisz je poznać, zanim będziesz mógł dowiedzieć się, jak najlepiej poradzić sobie z problemem rdzewienia:

 

Rdza powierzchniowa

Pierwsze oznaki problemu pojawiają się w rysach, pęknięciach i zadrapaniach. Łatwa naprawa.

Rdza poluje na zanieczyszczenia strukturalne i chemiczne w stopach metali na poziomie mikroskopowym i molekularnym. Czyste żelazo nie utlenia się tak agresywnie; zbadaj stary żelazny blok silnika, a zobaczysz cienką warstwę rdzy, ale niewielką penetrację metalu.

Niestety żelazo nie jest szczególnie dobrym materiałem do budowy samochodów. Dodanie kupy węgla do żelaza tworzy stal, która oferuje znaczną poprawę elastyczności, wytrzymałości na rozciąganie i odkształcalności. Ale z definicji dodaje to zanieczyszczenia – zanieczyszczenia, które przyspieszają proces rdzewienia.

 

Rdza łuskowa

Proces chemiczny powoduje uszkodzenie powierzchni i zmniejsza wytrzymałość metalu. Przez to fragmenty, płaty metalu odchodzą od powierzchni w formie łusek.

Odsłonięta stal rdzewieje w różnym tempie w zależności od kilku czynników: składników stopu, grubości, środowiska, w którym przebywa stal, oraz rodzaju obróbki cieplnej stali. Można dodawać pierwiastki stopowe, takie jak nikiel i chrom, aby zapobiec rdzy, ale nic nie jest niezawodne – wszystko w końcu ulega korozji. Efekt jest przyspieszany przez obecność dowolnego rodzaju soli. Sole drogowe i inne zanieczyszczenia rozpuszczone w wodzie działają jak elektrolity, a po wprowadzeniu do miejsca reakcji znacznie przyspieszają wymianę składników molekularnych.

W prawdziwym świecie oznacza to, że brudna lub słona woda uwięziona gdzieś w nadwoziu samochodu przyspiesza rdzewienie tego miejsca – nic dziwnego. Wyjaśnia również, dlaczego samochody w północnym klimacie, gdzie sól jest używana zimą, są podatne na gnicie.

 

Rdza wżerowa

Po dłuższej ekspozycji stal przekształca się w kruchy tlenek żelaza i tworzą się dziury.

Producenci samochodów robią wiele, aby zapobiec korozji. Elementy aluminiowe i magnezowe stają się popularne ze względu na swoją niewielką wagę, ale także korodują w tempie, które jest niezauważalne w ciągu życia człowieka.

Metale te są jednak na tyle drogie, że można je stosować oszczędnie. Nowoczesna blacha stalowa wychodzi z rolki z bardzo trwałymi powłokami. Są one dodatkowo wzmacniane w końcowych zakładach montażowych, gdy świeżo wykonane ciała zanurza się w kąpieli środków antykorozyjnych nakładanych przed procesem malowania.

Wiele pojazdów ma grubą powłokę na spodzie, która chemicznie uszczelnia stal przed utleniaczami. Jednak strona samochodu zwrócona w stronę drogi jest w zasadzie kabiną do piaskowania przy prędkościach autostradowych, a te zapady i powłoki z czasem się zużywają. Regularne kontrole i zakrywanie zużytych gołych miejsc zapobiegną przemieszczaniu się rdzy i powodują dodatkowe uszkodzenia.

Rdza to reakcja chemiczna spowodowana oddziaływaniem tlenu i cząsteczek metali żelaznych. Dzieje się tak na wielu rodzajach metali samochodowych, gdy są one wystawione na działanie wody, soli oraz innych korozjogennych środków chemicznych. Zimowe zabiegi mające na celu poprawę warunków na drogach niestety tylko przyspieszają ten proces. Ponieważ jest to reakcja chemiczna, ma sens, że chemia może uratować dzień, dostarczając produkty, które zatrzymują proces rdzewienia. Oto jak pozbyć się rdzy.

 

Odrdzewiacz – Czy wszystkie rodzaje oferują to samo?

 

Preparat służący do usuwania rdzy i/lub zabezpieczający powierzchnię metalową przed powstawaniem ognisk korozyjnych – jednym słowem, potocznie odrdzewiacz. Preparaty antykorozyjne dzielimy ze względu na właściwości i skład. Będą to wszelkiej maści kwasy, penetratory oraz substancje wiążące.

Kolejnym kryterium podziału odrdzewiaczy jest ich kategoryzacja pod względem stanu skupienia.

 

Odrdzewiacz w sprayu

 

Najtańsze oraz najpopularniejsze preparaty antykorozyjne. Odrdzewiacz w sprayu BOLL kosztuje niecałe 9 zł, za 400 ml. Przeznaczeniem taki odrdzewiaczy jest ochrona odsłoniętych powierzchni. Takich jak: podwozia, klapa bagażnika, ale również elementy wewnętrzne, jak śruby czy nakrętki.

Stosowanie tego typu preparatu jest niezwykle proste. Spray kierujemy na miejsce, gdzie znajduje się rdza, a następnie nacisnąć spust. W teorii, oprócz samego usuwania rdzy, miejsce oczyszczenia jest pokryte warstwą zabezpieczającą je przed ponowną korozją. W praktyce preparaty tego typu są skuteczne jedynie powierzchniowo. Efekt końcowy tanich preparatów w sprayu przypomina działanie WD-40. Poza powierzchniowym usunięciem rdzy otrzymujemy efekt smarowania. W profesjonalnej naprawie lakierniczej szukamy środków o głębszej penetracji.

 

Odrdzewiacz w płynie

 

W przeciwieństwie do swoich kuzynów w sprayu, odrdzewiacze w płynie nakładamy pędzlami a ich koszt oscyluje w granicy 15 zł za 100 ml. Najpopularniejszym przedstawicielem tego segmentu jest bez wątpienia EPOXY Brunox – neutralizator rdzy.

W zależności od składu, odrdzewiacze w płynie działają po jednej aplikacji lub po kilku warstwach w sporym odstępie czasowym (np.  Brunox). Ten segment posiada niesamowite dysproporcje w skuteczności.  Porównanie efektywności i wygody stosowania EPOXY Brunox i innego konkurencyjnego produktu znajdą państwo poniżej.

materiał wideo pochodzi z kanału: MojGaraz

Odrdzewiacze w płynie, poza związaniem rdzy w niekorodującą warstwę organiczną, posiadają dobre właściwości gruntujące. Zdecydowanie lepszy wybór niż produkty w sprayu.

 

Odrdzewiacz żelowe

 

Plusem tego typu produktów jest ich lepkość, pozwalająca na stosowanie ich w orientacji pionowej, bez obawy na ściekanie. Typowy żeli odrdzewiający to K2 Derusto Total Gel 250 ml za jedyne 7 zł. Kolejną zaletą żeli jest ich wielofunkcyjność. Używane nie tylko do odrdzewiania samochodów, ale również i wszelkich innych powierzchni metalowych, płytek, a nawet armatury sanitarnej, stanowią świetny komponent zestawu domowego majsterkowicza.

Odrdzewiacze żelowe nanosimy na powierzchnię za pomocą wałka lub pędzla, a czas jego działania wynosi kilka minut. Przy nakładaniu preparatu, warto zadbać o wysoką temperaturę otoczenia. Po zakończeniu działania odrdzewiacza, powierzchnię przemywamy i osuszamy.

Niestety, znaczna część produktów żelowych działa na bazie kwasu, co bez wcześniejszego zapoznania się z wytycznymi producenta może prowadzić do uszkodzenia lakieru. Ze względu na bazę kwasową, odrdzewiacze żelowe są niezwykle aktywne. W związku z tym, odrdzewiany element należy dokładnie oczyścić z warstwy wierzchniej ( lakier, gruba warstwa utleniającego się metalu). Czas działania tego typu preparatu wynosi od kilkunastu minut do kilku godzin w zależności od głębokości penetracji rdzy.

 

Czym nie odrdzewiać auta?

 

Istnieje wiele produktów, które są promowane  jako alternatywa dla tradycyjnych odrdzewiaczy elementów aut. Często spotykamy się z domowymi metodami lub sprawdzonymi sposobami. Podstawowe pytanie przy tych wszystkich tańszych zamiennikach brzmi: „Czy to działa?”, A jeśli tak, to „Jak to działa?”. Wiele osób obnosi się z korzyściami płynącymi z czyszczenia elementów metalowych za pomocą Coca-Coli, Pepsi lub innych płynów colopodobnych. Czy czarny napój gazowany jest w stanie skutecznie usunąć rdzę z karoserii? Sprawdźmy!

Od czasu wprowadzenia w Jacob’s Pharmacy w Atlancie w stanie Georgia w 1886 roku, Coca-Cola jest dosłownie wszędzie. Napój, kiedyś zaczynał się jako lekarstwo na bóle głowy, jest obecnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Dziś znajduje się w ponad 200 krajach. W rzeczywistości na całym świecie przeciętna osoba spożywa coca-colę co cztery dni (obecnie Coca-Cola ma portfolio produktów ponad 3500 napojów pod 500 różnymi markami).

W świecie ekologicznego czyszczenia, cola zyskuje również wiele uwagi za pośrednictwem mediów społecznościowych i filmów dokumentujących takie działanie jak: w

  • Nabłyszczanie wyblakłych elementów miedzianych
  • Czyszczenie plam w muszli klozetowej
  • Usuwanie rdzy, zwłaszcza z chromu na zderzakach motocykli i samochodów
  • Usuwanie tłuszczu z odzieży

Pomimo tego, że nie znamy całkowitej receptury Coca-coli, to jesteśmy wstanie wykazać właściwości tego płynu które faktycznie mogą mieć zastosowanie w czyszczeniu wyżej wymienionych powierzchni. Z naukowego punktu widzenia, usuwanie rdzy i zabrudzeń dzięki Coca-coli jest możliwe z uwagi na:

  • Niskie pH. Wiele popularnych środków czyszczących ma odczyn kwaśny. (Średnie pH coca-coli, pepsi i innych „coli” wynosi 3,4.)
  • Karbonatyzacja w połączeniu z kwasem może rozpuszczać tlenki metali i usuwać naloty z miedzi, mosiądzu i innych stopów metali.
  • Wiadomo, że kwas cytrynowy usuwa plamy oraz naloty wapienne.
  • Kwas fosforowy jest powszechnie stosowany do usuwania rdzy.
  • Kwas węglowy rozpuszcza wapień i może uszkodzić część nagromadzonego minerału.

Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda świetnie. Niska cena, składniki wpływające na usuwanie rdzy i zabrudzeń oraz ogólna dostępność napoju powinny wyprzeć inne odrdzewiacze z rynku. Dlaczego tak się nie dzieje?

Cola i Pepsi to w zasadzie gazowany syrop.  Jest lepki, nie ważne jak go używasz. Oczywiście pozostaje opcja zastosowania wersji bez cukru, która zawiera w sobie sztuczny słodzik. Częstym problemem, który towarzyszy stosowaniu napojów typu coca-cola w domu lub warsztacie jest usuwanie kleistości powierzchni. Ciągłe czyszczenie powierzchni spowalnia cłay proces usuwania rdzy i zabrudzeń.

Kolejnym problemem w stosowaniu coca-coli lub pepsi jako odrdzewiacza jest niezwykle długi czas usuwania korozji. Większość osób stosujących colę jako odrdzewiacz twierdzi, że moczy lub naciera elementy korodujące przez długi czas. Niekiedy reakcja usuwania rdzy trwa przez kilka godzin, czasami przez noc, a w niektórych przypadkach nawet przez dwa tygodnie (przykłady usuwania głębokiej rdzy w grubych powierzchniach)! Stosowanie dedykowanego środku do usuwania rdzy i praca z wykorzystaniem papieru ściernego będzie nie tylko szybsza ale o wiele bardziej dokładna. Ponieważ zwykle szukamy natychmiastowego efektu w postaci usunięcia ognisk rdzy, noc nie jest ramą czasową, której szukamy w pracy lakiernika.

Podczas gdy cola jest dobra do usuwania nalotów na niektórych metalach, na innych, takich jak żelazo, cyna i stal, może powodować korozję metalu. Wszystko to, ponieważ kwas fosforowy, kwas cytrynowy i kwas węglowy w coli występują w bardzo małych ilościach. Znacznie silniejsze środki do usuwania rdzy lub zabezpieczenia przed korozją zawierają o wiele więcej substancji antykorozyjnej.

Kwestia ceny coca-coli w odniesieniu do ceny środka na zwalczanie rdzy również nie wygląda tak atrakcyjnie w rzeczywistości. Jeśli potrzebujesz litra lub więcej, aby wyczyścić toaletę, jedna czwarta środka do czyszczenia ubikacji w tej samej cenie jest bardziej opłacalna. To samo tyczy się środków do usuwania rdzy. Aby usunąć rdzę z korodującego o bardzo płytkim ognisku rdzy zużyjemy o wiele więcej niż litr coca-coli. Całonocne moczenie elementu plus czas na zdjęcie go z auta i ponowny montaż to dosyć duży wydatek czasowy.

Szybka kalkulacja. 5 litrów coca-coli to wydatek 17-20 zł. Taka ilość wystarczy do zalania elementu mieszczącego się w pojemniku 5l ( np. maska). O wiele gorzej prezentuje się się sytuacja w przypadku gdy nie możemy zdemontować elementu (dach lub nadkole). W tym przypadku idziemy już w spory litraż i liczne roboczogodziny poświęcone na wcieranie napoju w powierzchnię. Nie wspomnę już o czas poświęcony na czyszczenie coli spływającej po innych elementach. Dla porównania jedno opakowanie podkładu na rdze lub środku do neutralizacji rdzy w sprayu to koszt od 15 do 30 zł za opakowanie. Taka ilość środka wystarczy na całą masę napraw. Do tego mamy całkowitą kontrolę nad aplikacją środka i nie marnujemy czasu na niepotrzebny demontaż.

Na koniec drobny komunikat od samego producenta Coca-Cola. W rzeczywistości Coca-Cola stwierdza: „Nie zgłaszamy żadnych roszczeń związanych z innymi zastosowaniami. Zamiast tego zalecamy stosowanie produktów specjalnie zaprojektowanych do czyszczenia lub usuwania rdzy.” Link do źródła tego stanowiska firmy znajdziecie na oficjalnej stronie coca-cola.co.uk.

 

Który produkt wybrać?

 

To, jaki odrdzewiacz zastosujemy, jest ściśle związane z miejsca wystąpienia ogniska rdzy. W orientacji pionowej stosujemy wyłącznie żel. Spray i płyn będą ściekać powodując małe ogniska rdzy. Przez to konserwacja auta może być nieskuteczna. Spray i płyn doskonale spełni swoje zadanie przy powierzchniach poziomych.

Cena nie decyduje o niczym. Odrdzewiacze każdej z wymienionych kategorii są relatywnie tanie, a jedynym kryterium powinno być miejsce występowania ogniska rdzy. Wybierając produkt warto zapoznać się z opisem producenta i przejrzeć opinie lakierników. W załączonym przez nas materiale możemy jasno stwierdzić, że BRUNOX nie radzi sobie tak dobrze, jak jego bezpośrednia konkurencja.

https://kubalakiery.pl/produkt/newcar-podklad-bezposrednio-na-rdze-02-256-100ml-1k/

Aby nie dopuścić do wystąpienia ognisk rdzy warto sprawdzić ofertę środków ochrony karoserii. Gotowa mieszanka jednoskładnikowa pozwoli skutecznie walczyć z rdzą, smarami, olejami i innymi substancjami chemicznymi. Pamiętajcie, lepiej zapobiegać, niż leczyć!