Aluminiowe felgi w samochodach osobowych i ciężarowych łatwo zbierają pył i brud i muszą być dokładnie oczyszczone lub wypolerowane, aby nadać im niemal nowy wygląd i przedłużyć ich żywotność.
Skorodowane lub utlenione felgi aluminiowe są nie tylko nieestetyczne ale i niebezpieczne. Korodujące felgi dosłownie kruszą się a pył dostaje się do klocków hamulcowych, podwozia i nadkoli powodując znacznie większe uszkodzenia, takie jak wżery. Czas i wysiłek potrzebny do malowania felg zależy głównie od tego, jak doświadczony jest lakiernik. Nie oszukujmy się. Regeneracja i konserwacja felg nie jest dla każdego prosta.
Chociaż możliwe jest ich ręczne polerowanie, proces jest bardzo czasochłonny i wymaga dużego wysiłku. Jedną z najlepszych alternatyw jest poszukiwanie profesjonalnej polerki do kół aluminiowych.
Jeśli nie masz takiej gotówki, aby zatrudnić eksperta w dziedzinie polerowania kół aluminiowych. Pozostaniesz tylko z opcją samodzielnego wykonania.
Wszystko, czego potrzebujesz, to odpowiednie narzędzia i know-how do lakierowania felg aluminiowych. Na szczęście ten artykuł w prosty sposób pokaże Ci jak szybko i niemal bez wysiłku polakierować felgi aluminiowe. Czytaj dalej!
Musisz być świadomy, że powietrze jest jednym z najgorszych wrogów dla aluminium.
Kiedy wystawisz swoje aluminiowe felgi na działanie powietrza, stają się matowe, stare i zwietrzałe. Dodatkowo ludzie, którzy żyją w chłodniejszym klimacie i wystawiają je na działanie soli drogowej, doznają jeszcze większych szkód.
Wszystko to przez niezwykle agresywną reakcję aluminium z tlenem. Niezabezpieczona powierzchnia aluminiowa już po kilku sekundach pokrywa się cienką warstwą utlenionego aluminium które jest matowe i podatne na korozję.
Inni wrogowie to brud, pył hamulcowy i inne zanieczyszczenia. Wszystkie te zewnętrzne elementy mogą znacząco wpłynąć na połysk i uszkodzenie mechaniczne (ścieranie) aluminiowej felgi.
Właśnie dlatego, jeśli zainwestowałeś w zupełnie nowy lub delikatnie używany zestaw aluminiowych felg, musisz upewnić się, że są one daleko od kontaktu z wilgocią i zabrudzeniami ścierającymi warstwę ochronną.
Poniżej wykonaj kilka kroków, które pomogą Ci pomalować felgi tak aby były piękne i zabezpieczone przed rdzą.
Na samym wstępie zaznaczamy aby prace wykonywać na kołach zdjętych z pojazdu a nie w pozycji stojącej jeszcze na aucie.
Aby przygotować koło do malowania, musisz usunąć wszystkie zanieczyszczenia i olej z powierzchni felgi. Możesz zastosować środek czyszczący bezpieczny dla aluminium lub dobry rozpuszczalnik, który może usunąć wszystkie pozostałości kurzu i innych zanieczyszczeń. My polecamy preparat do czyszczenia kół marki NewCar.
Po usunięciu zanieczyszczeń należy przepłukać wszystko dokładnie, najlepiej myjką ciśnieniową. Ponownie usuń wszystkie pozostałości za pomocą środka do czyszczenia kół lub dobrej jakości rozpuszczalnika i spłucz pozostałości.
W tym momencie powinieneś być dobrze ubrany, aby uniknąć kontaktu z chemikaliami.
https://kubalakiery.pl/produkt/newcar-kombinezon-lakierniczy-bialy/
Klasycznym amatorskim wyjściem, które umożliwi zwiększenie przyczepności lakieru na feldze jest szorowanie papierem ściernym o różnej gradacji. Niestety jest to proces niedokładny, czasochłonny i generujący spore problemy z ubytkami w feldze. Jedynym momentem kiedy chcesz przeprowadzić tarcie felgi papierem ściernym jest wystąpienie korozji. W przypadku korodującej felgi należy najpierw oczyścić ognisko korozji papierem ściernym, opryskać sprężonym powietrzem i odtłuścić.
Następnym krokiem jest aplikacja roztworu kwasu fosforowego wedle opisu producenta. Zdmuchnij powierzchnię na którą naniosłeś kwas, aby usunąć nadmiar i nie pozwól mu wyschnąć. Uważaj na opary; upewnij się, że maska jest dobrze dopasowana a pomieszczenie dobrze wentylowane.
Następnie potraktuj powierzchnię kwasem chromowym zgodnie z zaleceniami producenta. Tak przygotowaną powierzchnię zagruntuj żywicą uretanową lub nieżrącą epoksą. Polecam epoksyd.
Teraz twoje aluminiowe felgi są gotowe do następnego kroku.
Przedstawiamy kolejne kroki które pomogą ci samodzielnie polakierować aluminiowe felgi. Przewiń w dół i do dzieła.
Używając węża ogrodowego, spryskaj felgi mocnym i stałym strumieniem wody. Następnie dodaj niewielką ilość płynnego mydła do naczyń lub innego płynu do czyszczenia obręczy w wiadrze z wodą i dokładnie wymieszaj.
Nałóż tę mieszaninę na każdą krawędź i pozwól jej moczyć się przez około pięć minut, a następnie spryskaj strumieniem wody pod ciśnieniem.
Używając dobrej, miękkiej ściereczki lub ręczniczka z mikrofibry, przetrzyj je do wyschnięcia. Dzięki wcześniejszym pracom przygotowawczym, zaledwie jedno mycie i przetarcie felg powinno pozwolić na przejście do dalszych prac lakierniczych.
Przetrzyj powierzchnię felgi papierem ściernym o ziarnistości 220. Pamiętaj, aby szlifować całą stronę koła, nawet głęboko w szprychach. W przypadku felg, które mają głębokie rysy, szlifuj najpierw za pomocą granulacji 80 papieru ściernego.
Zamaskuj koło, aby chronić je przed nadmiernym natryskiem. Wystarczy taśma klejąca, papier lub folia lakiernicza i nożyk do przycinania odpowiedniej wielkości łat. Teraz obłóż elementy koła których nie chcesz polakierować papierem lub folią, naklej taśmę aby warstwa ochronna trzymała się sztywno i włóż dodatkową porcję taśmy i folii maskującej karty między koło a oponę. Przykryj też tarcze hamulcowe papierem maskującym.
https://kubalakiery.pl/produkt/newcar-papier-maskujacy-120cm-280mb-kopia-kopia-kopia/
https://kubalakiery.pl/produkt/newcar-tasma-dwustronna-szara-12mm-5m/
Rozprowadź kilka warstw podkładu na odtłuszczonej i suchej powierzchni felgi, zgodnie z opisem producenta. Poczekaj, aż podkład wyschnie i wygładź go papierem ściernym o ziarnistości 600. Wytrzyj do suchości. Zajmie to około 20 minut. https://kubalakiery.pl/kategoria-produktu/podklady/
Nanieś kilka warstw lakieru właściwego na powierzchnię felgi. W zależności od lakieru jaki stosujesz, będziesz musiał nanieść jedną lub kilka warstw. Sprawdź dokładnie etykietę producenta aby upewnić się ze aplikujesz lakier tak aby nie powstały zacieki, Pozwól, aby felga wyschła.
Lakier bezbarwny należy nakładać kilkoma cienkimi warstwami. Nada to felgom świetny połysk który znacząco podniesie walory estetyczne i dodatkowo zabezpieczy lakier właściwy przed uszkodzeniem. https://kubalakiery.pl/produkt/lakier-bezbarwny-glass-coating-21-05l/
Odczekaj około 10 minut, aż przezroczysty lakier bezbarwny będzie suchy. Następnie usuń elementy maskujące. Koła są teraz gotowe do stawienia czoła trudnym warunkom na drodze.
Tak wykonana powłoka lakiernicza na feldze pozostanie nienaruszona i odporna na rdzę nawet podczas jazdy w deszczu, błocie lub wilgotnym środowisku.
Lakier akrylowy świetnie sprawdza się w lakierowaniu felg akrylowych. Podobnie dobrym nieco tańszym wyborem jest dedykowany lakier w sprayu 1k do felg. Wszystko zależy od was ale każdy lakier o wysokiej temperaturze schnięcia będzie w sam raz.
Tak! Możesz, używając podkładu epoksydowego, ale wymaga to odpowiedniego przygotowania.
Nie, nie uzyskasz najlepszej jakości, ponieważ farba nie będzie się dobrze trzymać. Jeśli bezpośrednio po piaskowaniu chcesz malować felgę to zdecydowanie zastosuj technikę malowania proszkowego.
Od przygotowania do rzeczywistego malowania i suszenia, może trwać od 24 godzin do 72 godzin.
Na koszty malowania felg aluminiowych wpływa wiele czynników. Rodzaj farby, wielkość koła i robocizny, jeśli zatrudniony jest ekspert, to niektóre z czynników decydujących o kosztach. Jeżeli posiadasz wszystkie elementy wspomniane w naszym poradniku i potrafisz je odpowiednio wykorzystać zgodnie z zaleceniami producenta to proces lakierowania felg będzie cię kosztował około 30-50 zł za sztukę.
Pamiętaj, że musisz regularnie czyścić felgi, aby zredukować korozję i utlenianie do absolutnego minimum. W przypadku niepolakierowanych felg po każdym użyciu nałóż przezroczystą warstwę wosku lub przetrzyj łagodną warstwą oleju, aby zapobiec późniejszemu utlenianiu lub korozji.
https://kubalakiery.pl/produkt/newcar-czyszczenia-felg-lakierowanych/
Ostatnią ważną rzeczą, którą musisz również pamiętać po nałożeniu farby na aluminiowe felgi, jest zawsze ich płukanie i wycieranie czystą wodą po jeździe w warunkach zimowych z osoloną drogą.