Często zadawane jest pytanie: jaka jest różnica pomiędzy woskiem a środkiem hydrofobowym? Zrozumiałym jest, że w tym temacie występuje dezorientacja – terminy te są zwykle używane zamiennie i większość uczy się rozumieć, że wosk jest środkiem hydrofobowym ale środek hydrofobowy nie jest woskiem. Pod pewnymi względami jest to prawda, ale wraz z ewolucją technologii detailingowej, uszczelniacze zaczęły pojawiać się jako odrębna kategoria produktów.
Zarówno woski i środki hydrofobowe mają wyraźne zalety i są specjalnie dostosowane do różnych zastosowań. W tym artykule przejdziemy do kilku powszechnych nieporozumień, definicji każdego z nich i mamy nadzieję, że pomożemy ustalić, w jaki sposób są one różne i kiedy najlepiej z nich korzystać. Sprawdź czy substancje hydrofobowe zastąpią wosk samochodowy?
Wosk może być różnorodną mieszanką materiałów określanych jako ciągliwe ciała stałe – zasadniczo substancja, która może zmieniać formę ze stałej do ciekłej w temperaturze otoczenia lub lekko podwyższonej. Wosk służy jako ochronna, redukująca uszkodzenia lakieru bariera pomiędzy powłoką lakieru samochodów a środowiskiem. W świecie motoryzacyjnym najczęściej stosuje się woski carnauba, montan i parafinowe, ale istnieją również warianty syntetyczne.
Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że wosk stosowany w samochodzie nie jest w 100% czystym woskiem woskiem. Będziesz często widzieć komunikaty marketingowe, które twierdzą, że produkt jest w 100% wosk Carnauba, ale jest to trochę mylące, ponieważ zazwyczaj odnosi się do czystości wosku w konkretnym produkcie. Aby osiągnąć pożądany efekt, do mieszanki wosku musimy dodać rozpuszczalniki, w których wosk jest rozpuszczalny, oleje, które zapewniają smarowanie wraz z zapachami i barwnikami. Łącząc różne rodzaje wosków razem możemy dostarczyć i osiągnąć różne wyniki, takie jak łatwość użycia, klarowność i poprawa koloru.
Termin „hydrofobowy” jest dość wszechobecny. Środki hydrofobowe w przeszłości były produktami, które naśladowały charakterystykę wosku, ale były wykonane w całości z materiałów syntetycznych, a nie z materiałów organicznych. Były one nieco bardziej wytrzymałe niż wosk, ale nadal cierpiały z powodu tych samych niedociągnięć (podatnych na wysokie temperatury i środki do mycia samochodów).
Nowszym opracowaniem w szczegółach technologii są szczeliwa na bazie krzemionki (prawdopodobnie słyszałeś o nich pod innymi nazwami, najczęściej z powłoką ceramiczną lub ceramiczną, kwarcem, dwutlenkiem krzemu lub nawet SiO2). Te oparte na krzemionce szczeliwa hydrofobowe działają bardzo różnie od wosku, ponieważ po nałożeniu na powierzchnię generują właściwości utwardzające. Takie utwardzanie tworzy wiązanie chemiczne z powierzchnią, na której jest nakładane, w tym przypadku lakierem naszego samochodu. Po nałożeniu i utwardzeniu, środki hydrofobowe na bazie krzemionki są wyjątkowo odporne na wodę, mydła i oczywiście zanieczyszczenia środowiska.
Tego typu produkty zapewniają znacznie wyższą trwałość niż wosk. Są odporne na wysoką temperaturę, promienie UV, zanieczyszczenia środowiska i twardsze detergenty znacznie lepiej niż wosk. Plus, wosk po prostu siedzi na powierzchni lakieru, nie tworzy wiązania chemicznego, jak w przypadku dedykowanych produktów detailingowych na bazie krzemionki.
Jeśli zdecydujesz się wykorzystać wosk do swoich potrzeb w zakresie ochrony, mamy kilka ogólnych wskazówek dotyczących najlepszych praktyk. Sugerujemy zastosowanie dowolnego wosku (bez względu na to, czy jest to spray, krem lub pasta) za pomocą aplikatora. Ponadto najlepiej jest upewnić się, że pracujesz w zacienionym obszarze, a powierzchnia jest chłodna w dotyku. Pracując po jednym elemencie na raz, nałóż cienką warstwę wosku za pomocą aplikatora. Po dokładnym rozprowadzeniu pozostaw powierzchnię na wystarczająco dużo czasu, aby wosk zamigotał, zwykle 5-10 minut. Następnie, po tym, jak tylko powierzchnia nieco zmatowieje, wygładź powierzchnię do pięknego połysku miękkim ręcznikiem z mikrofibry. Powtarzaj proces na każdym elemencie karoserii, aż wykończysz cały samochód.
Może się to różnić w zależności od rodzaju używanego środka hydrofobowego. Zalecamy uważne przeczytanie instrukcji stosowania przed nałożeniem jakiejkolwiek marki środku hydrofobowego. Jeśli używasz nowego szczeliwa na bazie krzemionki JLG, Radiant, lub podobnego produktu aplikacja jest tak łatwa jak przy użyciu prostego produktu, takiego jak popularne „Quick Detailery”.Podobnie jak w przypadku wosku pracuj w zacienionym obszarze, a następnie pokryj element kilkoma aplikacjami środka hydrofobego w formie sprayu. Za pomocą miękkiego ręcznika z mikrofibry rozprowadź substancję na całym elemencie, a następnie odwróć ręcznik na suchą stronę i wygładź jeszcze raz powierzchnię na której pracujesz, aby uzyskać piękny połysk. Sugerujemy pozostawienie elementu na 30-60 minut przed uzyskaniem wilgotnej powierzchni. Zapewni to wystarczająco dużo czasu, aby środek hydrofobowy mógł związać się z lakierem pojazdu. Po utwardzeniu otrzymasz powłokę, która przez miesiące będzie odpychała wodę, kurz i inne zabrudzenia z powierzchni lakieru.
https://kubalakiery.pl/produkt/srodek-ochrony-karoserii-masa-natryskowa-2w1-1kg-bialy/
Wosk lub szczeliwo hydrofobowe powinno być zawsze ostatnią rzeczą, o którą się martwisz. Jak często naprawdę zależy od rodzaju jazdy, którą wykonujesz, obciążenia, jakiemu poddajesz swoje auto. Z woskiem, dobrą zasadą jest odnowienie powłoki co 4-6 tygodni w przypadku samochodów ogólnego użytku, które są zaparkowane w garażu lub przykryte. Będziesz chciał zwiększyć częstotliwość, jeśli mieszkasz w okolicy z nadmiernie trudnymi warunkami pogodowymi lub jeśli pojazd spędza większość czasu w zaparkowanym na słońcu.
W zależności od rodzaju substancji hydrofobowej i warunków panujących w samochodzie, możesz uzyskać od 2-4 miesięcy ochrony karoserii! To ponad dwukrotnie więcej czasu niż wosk. Oczywiście woski nie przetrwają tak długo, jak substancje syntetyczne lub krzemionkowe, ale długowieczność może się znacznie różnić w zależności od środowiska.
Dla niektórych może to sprowadzić się do najprostszego pytania: co jest lepsze? Cóż, jest to zależne od osobistych preferencji, ale co ważniejsze: w jaki sposób samochód jest używany. Jeśli wybierasz się na pokaz samochodowy lub sesję zdjęciową, wosk jest prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem. Zapewnia ciepłą poświatę i głębię lakierowanych powierzchni pojazdu. Ale jeśli samochód jest Twoim codziennym towarzyszem, spędza dużo czasu w drodze, może być zaparkowany na zewnątrz przez większą część dnia gdy jesteś w pracy – możesz rozważyć przejście na środki hydrofobowe na bazie krzemionki dla twoich potrzeb w zakresie ochrony. Łatwość użycia w połączeniu z niewielkimi potrzebami w zakresie konserwacji sprawiają, że jest to oczywisty wybór dla samochodów, które codziennie jeżdżą.
Łatwa odpowiedź brzmi: tak, możesz. Możesz najpierw położyć warstwę środka hydrofobowego, pozwolić mu się wchłonąć, a następnie nałożyć wosk. Jednak nie sugerujemy tego, ponieważ ten zabieg jest nieco zbędny. Środek syntetyczny jest tak hydrofobowy, że po utwardzeniu wosk będzie miał problemy z przywieraniem do powierzchni, a co gorsza, że rozkłada się znacznie szybciej niż normalnie. Przez to spada żywotność całej warstwy wosku.
W końcu najłatwiej jest pomyśleć o wosku i substancji hydrofobowej jako dwóch różnych drogach, które prowadzą do tego samego celu. Są to dwa różne materiały, które wykonują bardzo podobne zadanie: chronią lakierowaną powierzchnię samochodu. Obie zapewniają solidną powłokę, która chroni powierzchnię samochodu przed słońcem, wilgocią i zanieczyszczeniem środowiska. Pomyśl o wosku jako starej wiejskiej drodze, którą twój dziadek zabierał cię do miasta. Działa, jest niezawodna i na pewno dotrzesz na miejsce, ale uszczelniacze to nowa 6-pasmowa droga ekspresowa, którą właśnie ktoś zbudował. Droga jest bardziej płynna, łatwiej jest nią nawigować, a dotarcie do miasta zajęło ci połowę czasu, niż stara utarta ścieżka.