Nadchodzą srogie mrozy a ty martwisz się o to czy twój lakier je przetrwa? Spokojnie, dziś zaprezentujemy kilka prostych sposobów na to jak zadbać o lakier przed zimą.
Do samodzielnego wykonania wszystkich prac przy lakierze będziesz potrzebował jedynie podstawowych akcesoriów takich jak gąbki, ścierki i kilku prostych kosmetyków samochodowych.
Wszystkie poważniejsze czynności takie jak maszynowe polerowanie auta polecamy wykonać fachowcom w dobrze zaopatrzonych warsztatach. Nieumiejętne polerowanie lakieru, może doprowadzić do jego uszkodzenia. Nie ryzykuj! Zaufaj profesjonalistom.
Ok zaczynamy od czynności które każdy może wykonać sam w zaciszu własnego garażu.
Najprostsza metoda konserwowania lakieru przed zimą. W praktyce proces ten nie różni się od nakładania wosku przez myjnię automatyczną. Na rynku dostępne jest wiele preparatów woskowych, które rozcieńczamy z wodą lub bezpośrednio natryskujemy na karoserię
Sprawdź naszą ofertę wosków w płynie idealnych do ochrony karoserii.
Woski przeznaczone do rozcieńczania dolewamy do wiaderka z wodą, którą wykonujemy ostatnie płukanie po umyciu auta. Pamiętaj o używaniu gąbki! Dzięki temu oszczędzisz preparat woskowy i wodę.
Preparaty w spreju lub w butelce z rozpylaczem, nanosimy bezpośrednio po umyciu, nie pozwalając na wyschniecie auta. Pamiętaj! Praca z woskiem w sprayu zawsze odbywa się na mokro. Po prawidłowym nałożeniu preparatu opłukujemy auto.
Co do pracy z woskiem na mokro. Zwykle nie ma potrzeby wycierania czy polerowania. Nie martw się też o zabrudzenia uszczelek – Wosk w sprayu nie brudzi.
Jakie są plusy i minusy tej metody ochrony lakieru?
PLUSY:
– łatwa i szybka aplikacja
– nie wymaga długotrwałego polerowania
– nie brudzi
MINUSY:
– słabo zabezpiecza
– nie oczyszcza lakieru
– w niewielkim stopniu spowalnia brudzenie się
Zdecydowanie najskuteczniejsza ręczna metoda zabezpieczenia lakieru i zapewnienia głębokiego koloru. Do wykonania całego procesu woskowania ręcznego będziemy potrzebować
– dobrej jakości wosku do karoserii
– szmatek z mikrofibry
Woski dostępne na rynku Polskim klasyfikujemy na preparaty woskujące, woskująco-czyszcząco-polerujące, koloryzujące, maskujące niewielkie zarysowania, a nawet barwiące zarysowania, które dotarły do podkładu.
Szmatki z mikrofibry najlepiej podzielić na dwie grupy. Jedna do nakładania a druga do polerowania i usuwania nadmiaru wosku.
Woski z domieszkami środków aktywnych substancji czyszczących i ściernych posiadają wiele pożądanych właściwości.
– Usuwają zabrudzenia lakieru (np. zabrudzenia szamponem)
– Tworzą trwałą powłokę ochronną
Niestety woskowanie ręczne jest czasochłonne. Ten zabieg wymaga cierpliwości i dokładności od właściciela auta. Różne rodzaje wosku samochodowego wymagają różnych nakładów czasu. Pamiętaj o dokładnym sprawdzeniu informacji producenta! Pracując z woskiem nakładanym ręcznie przygotuj się na kilka ładnych godzin dopieszczania karoserii swojego auta.
Jakie są plusy i minusy tej metody ochrony lakieru?
PLUSY:
– oczyszczanie i trwałe zabezpieczenie lakieru
– połysk
– głębia koloru
– maskowanie usterek
MINUSY:
– wymaga dużego nakładu pracy i czasu
Ok wchodzimy w terytoria w terytoria usług które powinien wykonywać profesjonalista. Polerowanie z udziałem polerki obrotowej wymaga… Polerki obrotowej i doświadczenia w jej obsłudze. Stosowanie tej metody konserwacji lakieru przed zimą bez odpowiedniego doświadczenia może prowadzić do uszkodzenia karoserii.
W przeciwieństwie do dwóch poprzednich technik, ta nie polega na woskowaniu. Używając polerki obrotowej w połączeniu z pastą polerską, wygładzamy powierzchnię lakieru poprzez ścieranie zewnętrznej, utlenionej lub porowatej warstwy.
Aby uzyskać pożądany efekt warto zastosować gradację pasty polerskiej. Zaczynamy od past zawierających drobiny ścierne przeznaczone do mocniejszego ścierania i stopniowo zmniejszamy gradację do uzyskania gładkiej, lśniącej i jednolitej powierzchni lakieru.
Uwaga! Podkreślamy ponownie. Elektryczna polerka może poważnie uszkodzić lakier poprzez:
– Przegrzanie lakieru
– Stosowanie zbyt mocno ścierającej pasty
Dobra pasta nie tylko nabłyszcza i wyrównuję powłokę lakieru. Tworzy również dobrą warstwę ochronną karoserii.
Jakie są plusy i minusy tej metody ochrony lakieru?
PLUSY:
– najbardziej efektywny sposób ochrony lakieru wraz jego eksponowaniem
MINUSY:
– wymagane doświadczenie
Mylenie polerki oscylacyjnej z obrotową to nie lada problem, szczególnie dla amatorów domowych prac przy samochodzie. O ile stosując pastę o bezpiecznej gradacji ścierania i zachowując niskie obroty trudno o zniszczenie lakieru, o tyle praca z polerką oscylacyjną to zadanie dla fachowca.
Mówiąc szczerze, praca z polerkami oscylacyjnymi nie przynosi aż tak piorunujących efektów w porównaniu do polerki obrotowej. Dużo większe ryzyko uszkodzenia lakieru, wyższy koszt sprzętu i wymagania doświadczenia nie są warte zachodu.
Polerowanie oscylacyjne polecamy autom młodym, o relatywnie świeżej karoserii. Takim które wymagają jedynie dopieszczenia. Jeżeli planujesz odświeżenie i zabezpieczenie starszego lakieru, to z góry odradzamy polerowanie oscylacyjne.
Na koniec polerowania, nakładając wosk i tak musimy całość przecierać szmatką. Po co kombinować skoro można zadbać o lakier przed zimą taniej i lepiej.
Uwaga! Szczególnie odradzamy korzystanie z urządzeń zasilanych z gniazdka zapalniczki – skuteczność zerowa.
PLUSY:
– BRAK
MINUSY:
– ograniczona skuteczność
– przy nanoszeniu wosku i tak na koniec należy wytrzeć auto szmatką
Ostatnia metoda ochrony lakieru przed skutkami zimy to tradycyjna wizyta w warsztacie. Profesjonalny lakiernik dobrze wie czego potrzebuje twoja karoseria i jak najlepiej ochronić twoje auto przed mrozem i solą drogową. Jedynym warunkiem sukcesu tej metody są faktyczne zdolności i doświadczenie osób pracujących w warsztacie.
Na Polskim rynku lawinowo rośnie ilość firm specjalizujących się w przywracaniu dawnego blasku lakieru samochodowego. Zastanawiałeś się dlaczego auta na reklamach i w salonach wyglądają tak spektakularnie? To nie przez ich fabryczny stan. To właśnie efekty prac speców od auto detailingu.
Koszt tego typu prac? Od 800 do 2000 zł w zależności od warsztatu i stanu auta.
Jakie są plusy i minusy tej metody ochrony lakieru?
PLUSY:
– Warsztat ręczy za efekty prac
– Profesjonalne narzędzia i produkty
MINUSY:
– relatywnie wysoka cena
– musimy zaufać fachowcom
A jak wy radzicie sobie z ochroną lakieru przed sezonem zimowym? Dajcie nam znać w komentarzach i wiadomościach mailowych. Czekamy na wasze pomysły i historie sukcesu!