Najprostszą rzeczą, jaką możesz zrobić, aby chronić i zachować piękno lakieru samochodowego, jest jego woskowanie. Woskowanie nie jest jednak lekarstwem, którym pozbywa się wad i niedoskonałości lakieru. Musisz nauczyć się, że aplikacja wosku pozwala ochronić auto przed uszkodzeniami a nie naprawić te które już powstały. Zastosowanie wosku jest ostatnim krokiem w żmudnym procesie pielęgnacji lakieru samochodowego.
Zanim więc nauczysz się, jak woskować samochód, musisz pamiętać o kilku rzeczach:
Samo woskowanie (nawet przy użyciu produktów do polerowania i woskowania dwa w jednym) NIE usunie śladów zarysowania, zadrapań, smoły, soku drzewnego, asfaltu, utleniania lakieru, a nawet przypalonej ptasiej kupy. Aby skorygować i wyeliminować te niedoskonałości, przed woskowaniem farba musi zostać wstępnie oczyszczona i wypolerowana. Dotyczy to szczególnie pojazdów czarnych lub ciemnych. Chyba wiesz, że ślady przetarcia są najbardziej dotkliwe na czarnym lakierze. Mając to na uwadze, należy zauważyć, że woskowanie czarnego lakieru nie wystarczy, jeśli chcesz usunąć zadrapania i przetarcia.
Pojazd będzie musiał zostać dokładnie umyty przy użyciu odpowiedniej procedury mycia. Musisz oprzeć się pokusie nałożenia wosku, jeśli pojazd nie zostanie właściwie umyty. Dlaczego? Wszystkie zabrudzenia i kurz na powierzchni będą tylko porysować lakier po nałożeniu wosku, powodując bardzo niszczące środowisko na powierzchni lakieru.
A co jeśli już wcześniej woskowałeś swoje auto i nie jesteś pewny, czy lakier dalej chroni Twoje auto? Aby ustalić, czy lakier wymaga woskowania sprawdź, czy podczas czyszczenia samochodu na karoserii nie zostają krople wody. Jeśli po spryskaniu wodą zobaczysz dużo perełek wody spływających powoli po powierzchni auta, nie musisz nakładać wosku, ponieważ na lakier nałożono już pewnego rodzaju środek ochrony karoserii. Jeśli zauważysz minimalne ilości koralików wodnych spływających bardzo szybko po karoserii, na wykończenie można użyć cienkiej warstwy wosku, aby poprawić ochronę i połysk.
Ok auto czyste a wszystkie uszkodzenia na lakierze prawidłowo zdiagnozowane i naprawione. Co teraz? Jaki rodzaj wosku wybrać? Lepsza będzie klasyczna pasta do rozcierania czy płynny wosk? Z obu możesz osiągnąć wspaniałe rezultaty. Więcej na ten temat już za chwilę.
Ważne jest, aby woskować samochód w chłodnym i zacienionym miejscu. Zaparkować pojazd z dala od bezpośredniego światła słonecznego lub wiatru i deszczu.
Jeśli możesz woskować pojazd tylko na zewnątrz, najlepiej woskować jeden element na raz, zamiast cały pojazdu za jednym zamachem. Powodem jest zapobieganie osadzaniu się kurzu i brudu na lakierze podczas utwardzania wosku. Nawet drobina pyłu wystarczy, aby zarysować i uszkodzić nieskazitelne wykończenie.
Nauka właściwej metody woskowania samochodu nie musi być droga ani skomplikowana. Wszystko czego potrzebujesz to dobrej jakości podkładki z pianki, wybrany wosk, zestaw czystych ręczników do polerowania z mikrofibry oraz odrobina cierpliwości i zdrowego rozsądku.
Poniżej załączamy poręczną listę kontrolną, aby upewnić się, że jesteś gotowy do pracy. Ciągle to powtarzamy, ale konieczne jest dopracowanie każdego ostatniego szczegółu przed woskowanie samochodu.
W miarę możliwości weź samochód do garażu, a jeśli nie, w zacienionym miejscu lub w pochmurny dzień:
– Upewnij się, że samochód przeszedł prawidłową procedurę mycia
– Nałóż wosk na świeżo umyty lakier, aby uzyskać najlepsze rezultaty
– Upewnij się, że masz pod ręką piankę do aplikowania wosku samochodowego
– Do polerowania wosku używaj ręczników z mikrofibry 300–400 g / m2
Krok 1:
Umyj i wysusz pojazd. Jak już wspomniałem, najlepsze wyniki można osiągnąć, jeśli zaczniesz od czystego i suchego wykończenia.
Teraz jest także najlepszy czas na ocenę stanu lakieru. Delikatnie potrzyj suchą dłonią karoserię i spróbuj wyczuć nierówne miejsca na powierzchni.
Jeśli uważasz, że powierzchnia jest szorstka, powinieneś potraktować farbę pełnym procesem odkażania i glinianą kostką, zanim nawet pomyślisz o woskowaniu.
Jeśli na farbie znajdują się zadrapania i ślady wirowania, lepiej jest wypolerować farbę przed nałożeniem wosku.
Nie zrozum mnie źle. Wszystko to może wydawać się nadmierne dla przeciętnego właściciela samochodu, ale mówię o osiągnięciu profesjonalnych rezultatów. Niektórzy ludzie mogą powiedzieć, że lepiej jest nakładać wosk (niezależnie od stanu farby) niż wcale go nie woskować, i zgadzam się z tym. Jednak najlepiej zrobić to dobrze za pierwszym razem. Wyniki będą mówić same za siebie, gdy skończysz.
Krok 2:
Nie ma znaczenia, czy używasz wosku płynnego, czy w formie pasty. Jak już wcześniej wspomniałem, możesz osiągnąć wspaniałe rezultaty z obydwoma wariantami wosku, ale musisz odpowiednio je nałożyć.
– Chwyć piankową gąbkę / aplikator.
– Wlej co najmniej dwie lub trzy krople wosku wielkości ziarna groszku na gąbkę / aplikator.
– Lekko ściśnij gąbkę, aby rozprowadzić wosk równomiernie na jej powierzchni. Są to procedury aplikacyjne, jeśli używasz płynnego wosku.
– Lekko zanurz gąbkę w wosku lub zeskrob odpowiednią ilość twardego wosku z puszki.
– Pamiętaj, że niewielka ilość pasty woskowej może wystarczyć na naprawdę duże powierzchnie. Nie musisz używać dużo wosku, aby osiągnąć świetne rezultaty.
Niezależnie od tego, czy używasz pasty, czy płynnego wosku, pamiętaj, że nałożenie dwóch lub trzech lekkich warstw jest lepsze niż nałożenie pojedynczej grubej warstwy. Nie chodzi to o względy ekonomiczne (chociaż za każdym razem bardziej ekonomiczne jest używanie mniejszej ilości produktu), ale nadmiar wosku na powierzchni będzie trudny do wygładzenia. Może to również powodować zadrapania lub ślady otarć na lakierze.
Krok 3:
Po nasyceniu gąbki woskiem delikatnie pocieraj nią o lakier, wykonując małe, okrągłe i nakładające się ruchy. W świecie „samochodowców” toczy się trochę debat na ten temat, a prawda jest taka, że możesz postępować zgodnie z naszymi wytycznymi lub po prostu nakładać wosk ruchem góra-dół lub lewo-prawo. Jednak aplikacja wosku ruchem okrężnym zapewni lepsze ogólne pokrycie.
Podczas nakładania wosku pamiętaj o pracy z jedną sekcją na raz. Zacznij od górnych części pojazdu, zanim woskujesz drzwi i dolne panele zaworów. Pomoże to uniknąć zarysowania farby, a jeśli na farbie pozostaną ślady brudu, co może się zdarzyć, nie przesunie się ona zbyt daleko w poprzek samochodu.
Krok 4:
Pozostaw wosk do utwardzenia. To kolejny ważny krok. W przeciwieństwie do past polerskich, które powinny być wygładzone natychmiast po aplikacji, wosk powinien wyschnąć aż do uzyskania efektu zamglenia.
Efekt schnięcia wosku polega po prostu na uwalnianiu rozpuszczalników lub stabilizatorów podczas utwardzania wosku. Niektóre woski wytwarzają białawą „mgłę” widoczną na lakierze podczas utwardzania, podczas gdy inne nie będą objawiały się żadnymi nalotami podczas schnięcia.
Jak długo należy czekać na wyschnięcie wosku? To zależy od pogody lub temperatury, ale od 5 do 12 minut to standardowy przedział czasowy. Aby mieć pewność, że wosk jest wystarczająco suchy, wykonaj test przeciągnięcia.
Przeciągnij suchym palcem po woskowanej powierzchni i sprawdź, czy przeciągnięcie odsłania czyste i lśniące wykończenie pod spodem. Jeśli tak, wosk jest suchy. Ale jeśli zobaczysz zamglenie po przesunięciu, wosk potrzebuje jeszcze trochę czasu.
Krok 5:
Po wyschnięciu wosku nadszedł czas na „buffowanie”. Proces ten polega na przecieraniu pozostałości po wosku, aby uzyskać błyszczące wykończenie. Złap czysty ręcznik z mikrofibry, złóż na pół i przejdź do usunięcia zamglenia.
Sztuką jest NIE wywierać nadmiernego nacisku podczas usuwania pozostałości. Dobrym pomysłem jest również zacząć od najwyższych części pojazdu, zanim zaczniesz przecierać dolne elementy. Ponownie metoda ta skutecznie zapobiega zadrapaniom i rysom wirującym w farbie.
Najlepiej jest pracować z jedną sekcją na raz. Po usunięciu mgiełki odwróć ręcznik i lekko przetrzyj powierzchnię czystą stroną. Kontynuuj, aż cały wosk zostanie usunięty z farby.
Jeśli przypadkowo upuściłeś ręcznik na podłogę, weź nowy ręcznik z mikrofibry przed kontynuowaniem. Na tym etapie nie chcesz ryzykować z ryzykiem zarysowania farby.
Jeśli wolisz używać maszyny do tej procedury, możesz to zrobić, ale upewnij się, że używasz polerki orbitalnej z odpowiednim mocowaniem.
Krok 6:
Teraz cofnij się i podziwiaj swoją pracę. Wygląda całkiem nieźle, prawda?
Jeśli po woskowaniu zobaczysz lekkie rozmazanie, weź małą butelkę z rozpylaczem wypełnioną czystą wodą, delikatnie spryskaj farbę i daj i szybko przetrzyj powieżchnię za pomocą osobnego ręcznika z mikrofibry.
I to już wszystko jeżeli chodzi o woskowanie ręczne! Woskowanie samochodu nie jest trudne. Jeżeli szukasz profesjonalnych wosków w płynie aby nadać swojemu autu niepowtarzalny blask, to dobrze trafiłeś! Woski firmy NewCar w mgnieniu oka uwydatnią blask Twojego lakieru samochodowego i zapewnią mu dodatkową ochronę. Sprawdź naszą ofertę na:
https://kubalakiery.pl/produkt/newcar-wosk-mokro/
Część przygotowawcza procesu woskowania pozostanie dokładnie taka sama, niezależnie od tego, czy aplikujesz wosk ręcznie, czy za pomocą polerki Dual Action.
W przypadku polerki DA będziesz musiał użyć miękkiej piankowej podkładki, a nie jednej z bardziej wytrzymałych padów, których użyłbyś do polerowania. Bardzo ważne jest, abyś zainwestował w tak dobrej jakości pady, na jakie możesz sobie pozwolić. Jakość elementów to podstawa wykończenia wysokiej klasy.
Krok 1:
Ustaw prędkość na swojej polerce DA na niską wartość około 2-3. Pamiętaj, że nie polerujesz tutaj niczego z wykorzystaniem pasty polerskiej, więc nie potrzebujesz tak dużej prędkości. Ustawienie niskiej prędkości będzie więcej niż wystarczające do nałożenia wosku.
Nie naciskaj i pozwól, aby pad wykonał pracę.
Krok 2:
Nałóż wosk na pad. Ponownie nie nakładaj zbyt dużej ilości produktu, ponieważ będzie bardzo trudny do usunięcia. Najcieńsza z możliwych warstw jest najlepsza.
Krok 3:
Połóż pad płasko na lakierze i nie wywieraj nacisku, przesuń podkładkę nad farbą, aby się rozprowadzić i wcieraj w nią farbę.
Korzystając z polerki DA, warto wypróbować metodą kreskowania. To znaczy, że prowadzimy polerkę w linii prostej od lewej do prawej oraz w górę i w dół, tak jak w przypadku polerowania lakieru.
Krok 4:
Użyj testu przeciągnięcia, aby sprawdzić, czy produkt ma wystarczająco dużo czasu na utwardzenie. Jeśli wosk łatwo schodzi z palca, nie pozostawiając mgły, jest gotowy.
Istnieje wiele artykułów na temat najlepszego wosku samochodowego i szczerze mówiąc, ciężko jest wybrać taki, który wyróżnia się na tle innych. Każdy wosk może mieć swoje zalety w zależności od tego, czego chcesz od tego produktu.
Jeśli szukasz najlepszych z najlepszych, a budżet nie stanowi problemu, musisz wybrać wosk samochodowy Rock firmy Swissvax. Ten wosk oferuje nie tylko niezrównaną estetykę, ale także odpycha wodę jak szalony i jest bardzo prosty w aplikacji.
Cena może trochę zniechęcać, ale produkt jest naprawdę z najwyższej półki, a pojedyncze opakowanie wystarczy na dziesiątki zastosowań w twoim samochodzie.
Jeżeli szukasz czegoś bardziej odpowiedniego na twoją kieszeń, to świetnym rozwiązaniem są produkty rodzimej marki NewCar. Jest to producent nie tylko lakierów samochodowych ale i bogatej linii kosmetyków do aut, w której znajdziesz lakiery na mokro. Proste w aplikacji i niezwykle tanie, pozwolą ci tanio zadbać o zabezpieczenie każdej powłoki lakierniczej.
Sprawdź ofertę kosmetyków samochodowych NewCar https://kubalakiery.pl/kategoria-produktu/kosmetyki-samochodowe/
Oto kilka krótkich wskazówek, na które możesz zwrócić uwagę. Niektóre z nich są bardzo przydatne.
Ręcznik z mikrofibry – postaraj się uzyskać tak dobrej jakości ręcznik z mikrofibry, jak to możliwe. Warto uderzać w około 300-400 gsm.
Mniej znaczy więcej – nie nakładaj nadmiernie wosku samochodowego. Marnuje tylko produkt i bardzo utrudnia jego usunięcie. Mitem jest, że nakładanie grubszych warstw zapewnia lepszą trwałość wosku. Cienkie warstwy pozwolą zaoszczędzić czas i pieniądze, a także oferują znacznie lepszy poziom ochrony.
Przygotuj, przygotuj, przygotuj – Ciągle staramy się o optymalne przygotowanie pojazdu, ale musisz upewnić się, że samochód jest czysty i wolny od wad, aby uzyskać najlepsze wyniki.
Pady z gąbki – zwykle używaj padów jednorazowo, a następnie wyrzucaj je, ponieważ są tak tanie. Jeszcze nie znaleziono metody mycia, która całkowicie usuwa poprzedni wosk, a ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, to stwardnienie cząstek wosku w na twoim padzie przed kolejnym zabiegiem woskowania. Kupuj pady hurtowo, aby zaoszczędzić pieniądze.
Przeczytaj instrukcję aplikacji – Każdy wosk będzie zawierał wytyczne producenta dotyczące sposobu stosowania tego wosku. Przeczytaj to! Znają się tak dobrze jak wszyscy i mogą się od siebie różnić.
Środek czyszczący przed woskiem jest dobry do usuwania olejów i materiałów syntetycznych, które można pozostawić po polerowaniu lub zastosowaniu szczeliwa. Potrzebujesz jednego? Nie. Czy możesz go użyć? Tak.
Specjalne środki do czyszczenia karoserii przed woskowaniem nie są obowiązkowe. Profesjonalne salony autodetailingowe zapewne mają w swojej ofercie taką usługę, ale bądźmy szczerzy, jeżeli auto nie przebywało w skrajnie niekorzystnych warunkach to zwykłe mycie w zupełności wystarczy.
Co innego jeżeli wykończeniu poddajemy auto na sprzedaż, po poważniejszej naprawie lakierniczej lub oddajemy je klientowi „wyższego kalibru”. Gdybym pojazd przechodził pełną transformację z dwustopniowym polerowaniem i korektą, prawdopodobnie użylibyśmy specjalnego środka do czyszczenia wstępnego. Co innego gdy nakładamy kolejną warstwę wosku na swoim aucie przed kolejnym sezonem zimowym. Wtedy zwyczajnie nie warto.
Wszystko zależy od długowieczności wosku. Nie wszystkie produkty są takie same. Syntetyczne woski lub polimery mogą chronić od trzech do sześciu miesięcy, w zależności od stopnia narażenia na warunki atmosferyczne. Ale z naszego doświadczenia wynika, że wosk Carnauba może działać około miesiąca, w zależności od panujących warunków pogodowych.
Moim osobistym zaleceniem jest woskowanie przynajmniej raz na trzy miesiące lub na początku każdego sezonu. Jeśli masz zupełnie nowy samochód, woskowanie lakieru raz w miesiącu pomoże zachować i utrzymać połysk „z salonu”.
Duża ilość tradycjonalistów powie, że lepszym rozwiązaniem jest twardy wosk. To dlatego, że łatwiej jest kontrolować ilość produktu, którego używamy.
Nie ma tutaj dobrej ani złej odpowiedzi, po prostu pastę woskową łatwiej dozować na padzie niż sprawdzać ile „pryśnięć” wyszło z butelki wosku w płynie.
Inni stwierdzą że łatwiej jest nakładać płynny wosk niż pasty ze względu na luźną konsystencję produktu.
Istnieje wiele nieporozumień dotyczących naturalnego wosku Carnauba i tak zwanych wosków syntetycznych. Jeśli chodzi o woski syntetyczne lub na bazie polimerów, produkty te nie są uważane za czysty wosk, ale raczej za „substancje hydrofobowe”.
Produkty syntetyczne mogą zapewniać dłuższą ochronę i będą trwać dłużej niż zwykły wosk, ale większość z nich jest nieco trudna do zastosowania. Farbę należy również oczyścić i przygotować przed nałożeniem takiego produktu.
Jednak jeśli chodzi o zapewnienie najwyższego poziomu połysku i przejrzystości, nic nie przebije czystych wosków na bazie carnauby. Carnauba pochodzi z liści rośliny Copernica prunifera, która rośnie tylko na polach północno-wschodniej Brazylii. Carnauba jest najtwardszym woskiem znanym człowiekowi i jest wykorzystywany przez najlepsze i najdroższe produkty do auto-detalowania na rynku.
Chociaż produkty mogą stanowić czystą mieszankę Carnauba, prawda jest taka, że Carnauba miesza się z innymi woskami (takimi jak wosk pszczeli) i rozpuszczalnikami, aby uzyskać stałą konsystencję.
To już w zasadzie wszystko. O woskowaniu można napisać nie jedną książkę ale taki poradnik powinien wystarczyć każdemu kto chce aby jego auto zyskało blask i ochronę karoserii. Nie możemy wystarczająco podkreślić, jak ważny jest etap przygotowawczy, aby upewnić się, że w pełni wykorzystujesz swój wosk.
Naszym zdaniem wosk oferuje najlepszą możliwą estetykę wykończenia auta. Tak, powłoki ceramiczne będą trwać dłużej, ale nie uzyskasz głębokiego połysku, który może zaoferować wosk dobrej jakości. Dodatkowo oznacza to, że możemy majstrować przy nowych produktach, co zawsze jest świetną zabawą!