Kupując używane auto w Polsce nie trudno jest się natknąć na naciągaczy. Ile razy słyszeliście słowa: „Panie, to auto bezwypadkowe. Nigdy nie bite”. Dziś postaramy się odpowiedzieć na pytanie dotyczące pomiaru grubości lakieru samochodowego – jednej z kluczowych metod oceny wartości pojazdu.
Jak wygląda prawidłowy pomiar grubości lakieru? Ile musimy wydać na sprzęt do badania? Jak właściwie działa narzędzie do badania grubości lakieru? Aby poznać odpowiedź na te pytania czytaj dalej.
Miernik, lub popularnie „czujnik”, grubości lakieru to niewielkie urządzenie pozwalające na zbadanie odległości głowicy miernika a blachą znajdującą się pod lakierem. Na rynku obecne są dwie główne grupy mierników lakieru – magnetyczne i ultradźwiękowe.
Miernik magnetyczny – o wiele popularniejszy ze względu na cenę, działa w oparciu o pole magnetyczne. Głowica miernika podaje grubość powłoki w oparciu o jej odległość od blachy na której znajduje się lakier.
Miernik ultradźwiękowy – droższy ale pozwalający na szerszy wachlarz pomiarowy. Zasada działania opiera się na mierzeniu prędkości rozchodzenia się podłużnej fali ultradźwiękowej w powłoce lakierniczej. Prędkość przelicza się na grubość powłoki a wynik zapisywany jest odpowiednio w mm lub calach.
W przeciwieństwie do mierników magnetycznych, czujnik ultradźwiękowy pozwala na zbadanie grubości powłoki lakierniczej na elementach aluminiowych.
Jeżeli jesteś fachowcem i interesuje cię konkretny pomiar grubości warstw lakieru to musisz wybrać sprzęt z nieco wyższej półki. Profesjonalne mierniki ultradźwiękowe z opcją pomiaru grubości warstw lakieru są w stanie dokładnie zbadać grubość szpachli na mierzonym elemencie.
Przy wyborze narzędzi nieco droższych warto również zwrócić uwagę na kształt głowicy pomiarowej. Bardziej płaska nadaje się idealnie do pomiaru grubości lakieru na masce i dachu, te z kulistymi końcówkami radzą sobie z powierzchniami wypukłymi obecnymi często w autach nowszej generacji.
Decydując się na zakup narzędzi do pomiaru lakieru pamiętajmy o dokładnym zbadaniu tego co kupujemy i do jakiego typu pomiarów będziemy wykorzystywać miernik. Chcesz zbadać grubość lakieru pod maską, w bagażniku lub w innych trudno dostępnych miejscach? Bez wątpienia przyda ci się do tego miernik lakieru z sondą. W tego typu miernikach, głowica jest mocowana na specjalnej sondzie z elastyczną szyjką która bez problemu dotrze w każdy polakierowany element badanego pojazdu.
Uwaga! Pamiętaj, że polakierowane miejsca ukryte są zazwyczaj pozbawiona tzw. klaru. Powłoka lakiernicza w tych miejscach będzie cieńsza niż w zewnętrznych panelach nadwozia.
Ok. Mamy już dobry miernik z sondą. Czy możemy przejść do pomiaru? Otóż nie, przed dokonaniem pomiaru musimy jeszcze przeprowadzić kalibrację naszego narzędzia. Do tego będzie nam potrzebna płytka kalibracyjna, którą przeważnie otrzymujemy w zestawie z miernikiem lakieru. Proces kalibracji wygląda następująco:
I gotowe! Miernik jest skalibrowany i gotowy do mierzenia grubości lakieru.
Cena zwykłego miernika magnetycznego to około 200 zł. Za profesjonalne narzędzie ultradźwiękowe zapłacimy nawet kilka tysięcy złotych.
Czy warto zapłacić parę tysięcy za narzędzie do pomiaru grubości lakieru? Wszystko zależy od specyfiki naszej pracy. Jeżeli pracujemy jako rzeczoznawca lub chcemy wyposażyć profesjonalnie swój warsztat blacharsko lakierniczy to bez wątpienia warto zainwestować w narzędzia pozwalające na najdokładniejszy pomiar. Jeżeli nie prowadzimy działalności w której zbędny jest aż tak dokładny pomiar, wybieramy sprzęt magnetyczny.
Co dalej? W kolejnej części dowiecie się jak szczegółowo przeprowadzić pomiar różnych elementów samochodu. Nie jest to takie proste.
Jeżeli szukasz idealnego lakieru dla Twojego auta, wybierz linię profesjonalnych lakierów samochodowych New Car. Te lakiery pozwolą ci na uzyskanie idealnego efektu końcowego bez zacieków i innych wypadków lakierniczych. Koniecznie sprawdź!