Korozja metalu to proces nieuchronny i naturalny. Niemal każdy metal ( z wyjątkiem złota i platyny) dąży do swojego pierwotnego stanu, w jakim występował w rudzie. Jedyne co możemy zrobić, to zabezpieczać powłoki metaliczne tak, aby maksymalnie odwlekać proces korozji.
Dziś dowiemy się zarówno tego czym jest korozja oraz jak prawidłowo zabezpieczyć przed nią metalowe elementy karoserii. Zapraszamy do lektury!
Stopniowe niszczenie metali, czyli inaczej korozja, występuje w skutek kontaktu metalowej powierzchni z innym materiałem. W zależności od mechanizmu, korozję metali dzielimy na:
W tym przypadku będzie to głównie korozja gazowa, do której dochodzi w skutek utleniania. Do tego typu korozji dochodzi w czasie bezpośredniego kontaktu powierzchni metalowej z cząsteczkami utleniacza np. Tlenu, Dwutlenku węgla, Siarkowodoru lub Kwasu solnego.
Ten rodzaj „zżerania” metalu jest najbardziej powszechny i zachodzi głównie w skutek kontaktu z wodą(słodką i słoną), oraz innymi wodnych roztworach elektrolitów.
„Istotą teko typu korozji jest powstawanie ogniw korozyjnych, w których elektrodami są fragmenty powierzchni korodującego obiektu, o różnych potencjałach standardowych. Obwód elektryczny zamyka ciecz wykazująca przewodnictwo jonowe (warstewka, krople na powierzchni albo ciecz, w której konstrukcja jest zanurzona).” Poniżej znajduje się drobna wizualizacja całego procesu.
„W przypadku stali na anodach takich ogniw zachodzi utlenianie żelaza i dodatków stopowych do jonów (kationów), przechodzących do roztworu. Na katodach redukuje się depolaryzator. W naturalnym środowisku jest nim najczęściej rozpuszczony w wodzie tlen, który ulega redukcji do jonów wodorotlenkowych. Rdza (tlenki i wodorotlenki żelaza i innych metali), najczęściej obserwowany objaw korozji metali, jest produktem wtórnych chemicznych reakcji między jonami – produktami reakcji pierwotnych na elektrodach, które są od siebie oddalone.”
Treść opisu procesu korozji elektrochemicznej pochodzi z tego artykułu
W skutek strat związanych z korozją, rocznie w skali globalnej, niszczy się około 25 mln ton stali! Co zrobić aby zabezpieczyć elementy metalowe przed rdzą i zniszczeniem? Istnieje kilka metod.
Pokrywanie galwaniczne lub zanurzeniowe, to metoda polegająca na pokryciu metalu bazowego, innym metalem o większej odporności na utlenianie. W ten sposób otrzymujemy powłokę o znacznie większej odporności na rdzę. W przemyśle motoryzacyjnym, najpopularniejszą metodą jest cynkowanie blach stalowych.
Jedna z podstawowych czynności doraźnego zabezpieczania elementu metalowego. Polega ona na usuwaniu ognisk korozji za pomocą strumienia sprężonego powietrza lub cieczy.
Woski i inne preparaty typu Undercoat to świetna powłoka chroniąca metalowe elementy przed czynnikami środowiskowymi jak i mechanicznymi
Niezależnie od tego jak przygotujemy elementy metalowe, proces korozji zawsze nas dopadnie. Najlepsze co możemy zrobić to odwlekać moment kiedy blachy zaczną korodować, stosując kosmetyki samochodowe najwyższej jakości oraz mieszanki lakiernicze z najwyższej półki.
https://kubalakiery.pl/produkt/podklad-na-rdze/