Pigmenty oraz technologie mieszania i nakładania lakierów idą w parze z rozwojem motoryzacji. Jak powstają powłoki lakierowe najnowszej generacji? Czym różni się nowoczesny lakier samochodowy od swojego poprzednika? Sprawdźmy!
W przeciwieństwie do innych rodzajów lakierów, lakiery samochodowe. są specjalnie zaprojektowany do natryskiwania i pokrywania nimi powierzchni metalowych. Gdybyśmy chcieli zastosować inne farby przeznaczone do jakichkolwiek innych celów, takich jak ścian , czy drewna, zakończyło by się to katastrofą.
Mieszanka farby samochodowej lub inaczej lakieru samochodowego, składa się z trzech elementów: pigmentu, który nadaje farbie jej kolor; rozcieńczalnika, który wyrównuje konsystencję farby; i substancji wiążącej do połączenia pigmentu i rozcieńczalnika.
Ile trwa wytworzenie seryjnie produkowanego lakieru samochodowego do Lexusa? Projektowanie profilu koloru i innych parametrów trwa uwaga uwaga – 3 lata!
Dlaczego tak długo? Na pierwszy rzut oka czerń to czerń, więc w czym tkwi cała innowacyjność i długość procesu? Wszystko zaczyna się od planowania pożądanego efektu. Pomimo tego, że według badań Europejczycy wybierają głównie barwy monochromatyczne, biel jednej Ferrari będzie różniła się znacznie od bieli Fiata. Głębia koloru, zmiana koloru w zależności od kąta pod jakim oglądamy lakier samochodowy i przeróżne konfiguracje blasków oraz połysków to parametry jakie mają odróżniać marki od siebie.
Innym aspektem jest dobór koloru lakieru do rodzaju i charakteru auta. Coupe, sedan, sport czy auto rodzinne to kompletnie inne półki lakierów. Małe auto półki ekonomicznej może jedynie pomarzyć o lakierze z najwyższej półki z next-gen refleksem zmieniającym odcień. Po tego typu powłoki warto udać się do specjalistów od lakiernictwa.
Po wybraniu parametrów jakich oczekujemy od lakieru pora na proces technologiczny doboru i mieszania pigmentów. Tutaj zaczyna się prawdziwy taniec technologii ze sztuką. Wybrane pigmenty trafiają do mieszalnika w różnych testowych proporcjach.
Przy doborze proporcji pigmentów posiłkujemy się spektrofotometrem. Niestety, nic nie zastąpi wytrenowanego oka kolorysty i koniec końców stosunek pigmentów musimy dobrać ręcznie. O porównaniu skuteczności spektrofotometru i ludzkiego oka pisaliśmy już wcześniej.
Następnym krokiem jest pobranie próbek i naniesienie ich na aluminiowe blachy aby zbadać właściwości lakieru takie jak:
Po zbadaniu w skali micro czas na testy macro. Próbki o pozytywnym wyniku są powielane w większej ilości i nakładane na pełnowymiarowe elementy karoserii. W ten sposób badany jest faktyczny „efekt końcowy”.
Dzisiejsze high endowe lakiery samochodowe to arcydzieła sztuki i technologii kolorystycznej. Nigdy wcześniej nie osiągnięto tylu efektów świetlnych i wariantów kolorystycznych co dziś. Co ciekawe, nieustannie powstają nowe mieszanki oferujące miedzy innymi :
Skąd ciągłe inspiracje? Co jest najczęstszym motorem napędowym przemysłu lakierniczego? Oczywiście przyroda
Obecny trend lakiernictwa czerpie pełnymi garściami z dobroczynnych właściwości skał wulkanicznych. Doskonała łupliwość, odporność na temperaturę i czynniki chemiczne przy jednoczesnym zachowaniu swojej kondycji w czasie, składa się na niemal idealny składnik pigmentu.
Kolejnym przykładem jest Xirallic – pigment wykonany z płytek tlenkowych tlenków glinu pokrytych tlenkiem tytanu, które wykazują silny efekt połyskujący z wyraźnym zachowaniem połyskującym. Po dodaniu do żywicy otrzymujemy perłowy efekt nowej generacji.
Tego typu rozwiązania wypychają z rynku starsze pigmenty metaliczne. Technologia idzie do przodu a wraz z nią rozwija się przemysł lakierniczy i technologia produkcji lakieru samochodowego.
Zakup lakierów samochodowych do warsztatu może być zniechęcającym zadaniem. Istnieją różne typy dla różnych form aplikacji. Jaka jest różnica między farbą wodorozcieńczalną a tradycyjną farbą rozpuszczalnikową? Co powiesz na jedno- lub dwustopniowe systemy lakiernicze? Czy powinienem używać podkładu do malowania samochodu?
Wiedza na temat tego, czego szukać w lakierach samochodowych, pomoże Ci znaleźć odpowiednie dopasowanie do swoich potrzeb. Zanim zamówisz lakier konkretny lakier samochodowy i skończysz z niepożądanymi rezultatami, upewnij się, że wiesz co robisz. Aby uzyskać więcej informacji na temat różnic między rodzajami farb samochodowych, skontaktuj się z dystrybutorem lub przedstawicielem handlowym KubaLakiery.
Czy warto dopłacić do lakieru samochodowego nowej generacji? Oczywiście, że tak! Poza niebywałymi walorami estetycznymi, lakier samochodowy z wyższej półki cechuje się znacznie wyższą wytrzymałością i długowiecznością. Warto też wspomnieć o tym, że mieszanki lakierów samochodowych nowszej generacji są o wiele łatwiejsze w nakładaniu i utwardzaniu, co znacznie skraca czas pracy lakiernika. Decydując się na zaopatrzenie linii lakierniczej lub warsztatu kieruj się zarówno jakością, ceną i efektywnością produktu.
Interesuje cię lakier samochodowy najwyższej jakości? Sprawdź ofertę Kuba Lakiery, największego dystrybutora lakierów samochodowych w Polsce wschodniej!