Blog

Jak naprawić łuszczący się lakier samochodowy?

05 wrz 2024
Obrazek

Nadal kochasz swój starszy samochód, ale zaczyna on wyglądać gorzej z każdym sezonem? Połysk lakieru może zostać z czasem skalany przez pęcherzyki lub nawet przez odchodzenie całych płatów lakieru. Nazywa się to rozwarstwieniem, a najlepszym rozwiązaniem w przypadku powszechnych przypadków tego zjawiska jest kosztowne malowanie. Alternatywnie, jeśli masz doświadczenie w malowaniu samochodów, możesz użyć profesjonalnych narzędzi, takich jak pistolet na sprężone powietrze, do nałożenia nowego lakieru. Jeśli jednak rozwarstwienie lakieru ma ograniczony zakres – na przykład plamy na masce lub na błotniku – dokonanie napraw punktowych za pomocą aerozolu może okazać się najtańszą alternatywą dla wizyty u lakiernika.

Dzisiaj poznamy dwie metody naprawy łuszczącego się lakieru. Czytaj dalej!

 

Metoda 1: Punktowe lakierowanie sprayem

Ta metoda jest przeznaczona do niwelowania miejscowego złuszczenia lakieru. Jest to najpopularniejszy sposób na „szybką” naprawę tego defektu wśród osób, które nie chcą wydawać pieniędzy na lakiernika lub nie posiadają sprzętu i umiejętności do skorzystania z całościowego lakierowania pistoletem. Oto kolejne kroki, jakie musisz wykonać aby pozbyć się złuszczonego lakieru:

 

Czyszczenie wstępne – usuwanie lakieru bezbarwnego

Wyszoruj uszkodzony obszar papierem ściernym o ziarnistości 1000, wykonując koliste ruchy i dociskając papier mocno do podłoża.. Przeszlifuj nieco ponad pierwotne uszkodzenie lakieru bezbarwnego, nawet jeśli oznacza to usunięcie niewielkiej ilości lakieru, który jest nadal w przyzwoitym stanie. Pozwoli ci to na wykonanie przejścia między częścią elementu bez uszkodzenia a naprawianym obszarem.

Jeśli warstwa koloru bazowego pod lakierem bezbarwnym jest nadal w dobrym stanie, nie szoruj tak mocno, aby jej nie usunąć.

Jeśli lakieru bezbarwnego już nie ma, pomiń to wstępne szlifowanie i przejdź od razu do szlifowania na mokro i czyszczenia.

 

Szlifowanie

Przeszlifuj na mokro przejście między obszarem roboczym a pozostałą bezbarwną powłoką. Użyj wodnego papieru ściernego o ziarnistości 2000, który moczono w wodzie przez godzinę. Wygładź linie przejścia między naprawianym obszarem a otaczającą go bezbarwną powłoką. Utrzymuj wilgotność papieru ściernego mocząc go okresowo w wodzie.

Wyprostuj lub wyrównaj obszar roboczy, kiedy możesz, ponieważ ułatwi to późniejsze przyklejenie taśmy.

 

Czyszczenie powierzchni

Oczyścić obszar bez lakieru za pomocą alkoholu i środków czyszczących na bazie rozpuszczalników. Użyj środka czyszczącego na bazie alkoholu, takiego jak środek do czyszczenia szkła, aby wyczyścić przeszlifowany obszar. Następnie użyj środka czyszczącego na bazie rozpuszczalnika do przygotowania lakieru, który będzie dostarczany z wybranym zestawem do naprawy lakieru bezbarwnego lub będzie znajdował się wraz z sprayami do lakierowania bezbarwnego.

 

Przecieranie powierzchni

Zetrzyj wyczyszczony obszar za pomocą drobnoziarnistej, tkanej gąbki. Te gąbki/ścierki są podobne do tych, których możesz używać do brudnych garnków i patelni w kuchni i są dostępne w sklepach z artykułami motoryzacyjnymi. Nie używaj wełny stalowej ani papieru ściernego. Chcesz po prostu nadać warstwie lakieru bazowego nieco szorstką teksturę.

Następnie wyczyść obszar środkiem czyszczącym na bazie rozpuszczalnika.

Pomiń ten krok, jeśli farba jest już starta po wcześniejszym szlifowaniu.

 

Zabezpieczenie obszaru roboczego

Zaklej obszar roboczy łatwą do usunięcia taśmą maskującą. Przyklej taśmę do spodni i zdejmij ją raz lub dwa, aby była mniej lepka. Utwórz zaklejony obszar wokół usuniętej bezbarwnej powłoki, który jest nieco większy niż rzeczywisty uszkodzony obszar. Użyj folii z tworzywa sztucznego i większej ilości taśmy, aby rozszerzyć strefę ochronną, tak aby spray bezbarwny wylądował na samochodzie tylko tam, gdzie jest przeznaczony.

 

Nakładanie Lakieru – Pierwsza warstwa

Rozpyl puszkę aerozolu z lakierem bezbarwnym na powierzchnię. Wstrząśnij puszką zgodnie z instrukcją na etykiecie. Zapoznaj się również z etykietą, aby uzyskać informacje o optymalnej odległości i ruchu natryskiwania. Poruszaj się podczas natryskiwania, aby utworzyć równą warstwę. Pozostaw tę pierwszą warstwę do wyschnięcia na co najmniej 5 minut lub przez czas zalecany na puszce.

Możesz zostać poinstruowany, przetrzeć każdą osuszoną warstwę papierem ściernym (np. Ziarnistość 1500 lub 2000, ewentualnie nasączonym wodą). Postępuj zgodnie z instrukcjami na puszce ze sprayem i zetrzyj kurz wraz z zanieczyszczeniami za pomocą ściereczki z mikrofibry.

 

Nakładanie Lakieru – Druga warstwa

W ten sam sposób nałożyć drugą warstwę lakieru bezbarwnego. Zwykle wystarczą dwie warstwy, ale postępuj zgodnie z instrukcjami na puszce. Pozostaw każdą warstwę do wyschnięcia na co najmniej 5 minut przed nałożeniem następnej.

Usuń taśmę i folię po wyschnięciu ostatniej warstwy.

Odczekaj kilka godzin lub całą noc przed zakończeniem naprawy.

 

Niwelowanie różnic w lakierze

Pora na usuwanie wyraźnej różnicy kolorystycznej między naprawianym obszarem a resztą polakierowanego elementu. Lekko przesuń naprawiony obszar papierem ściernym o ziarnistości 2000. Następnie użyj pasty polerskiej i mechanicznej polerki, aby wymieszać przejścia i sprawić, aby prace naprawcze zniknęły tak bardzo, jak to możliwe.

Jeśli chcesz, zamiast elektrycznej maszyny do polerowania, możesz ręcznie wygładzić ten obszar, ale następnego dnia spodziewaj się bólu ręki! Jest to opcja dla osób, które boją się uszkodzić element poprzez niewłaściwe stosowanie maszyny do polerowania.

 

Metoda 2: Wymiana lakiery bezbarwnego i bazowego

 

Ta opcja zdecydowanie lepiej sprawdzi się, jeżeli obszar objęty łuszczeniem lakieru jest duży i obejmuje większość elementu. Ta metoda jest wymagana w przypadku łuszczenia się nie tylko lakieru bezbarwnego ale również samego koloru bazowego. To preferowana metoda prac lakierniczych gwarantująca najlepszy efekt prac. Niestety jest to metoda bardziej kosztowna i wymagająca znacznie większej wiedzy i umiejętności lakierniczych.

 

Znalezienie oznaczenia RAL dla kolory lakieru

Znajdź kod koloru lakieru fabrycznego swojego samochodu. Jeśli łuszcząca się warstwa bezbarwna spowodowała blaknięcie, zarysowanie lub złuszczanie odsłoniętej lakieru bazowego, należy również rozwiązać problem z ubytkiem pigmentu. Wyszukaj w swoim samochodzie znacznik z kodem lakieru – na przykład M1724A dla czarnego Forda Bronco z 1993 roku – dla pigmentu nałożonego fabrycznie. Zacznij od otwarcia drzwi po stronie kierowcy i spojrzenia pod zatrzask, a następnie przejdź w razie potrzeby do typowych miejsc umieszczenia, takich jak pod maską lub w bagażniku.

Jeśli nie możesz znaleźć kodu lakieru, poszukaj według marki, modelu i roku samochodu w Internecie lub w sklepie z częściami samochodowymi. Możesz też spróbować dopasować kolor, przynosząc próbkę – na przykład drzwi zakrywające korek wlewu paliwa – do sklepu z farbami samochodowymi.

Dowiedz się jak dobrać lakier samochodowy -> https://kubalakiery.pl/blog/jak-dobrac-lakier-samochodowy/

 

Wybierz kompleksowe rozwiązanie i nie eksperymentuj

Zainwestuj w uniwersalny zestaw naprawczy lub gotowe kolory bazowe. Aby uzyskać najwygodniejsze rozwiązanie dla majsterkowiczów, wybierz uniwersalny samochodowy zestaw naprawczy, który zawiera wszystko, od papieru ściernego i ściereczek po różne pigmenty i spraye z lakierem bezbarwnym, których będziesz używać. Użyj kodu lakieru, aby zamówić zestaw w niestandardowym kolorze, aby pasował do lakieru fabrycznego Twojego pojazdu.

Jeśli samodzielnie kupujesz poszczególne składniki, będziesz potrzebować podkładu, lakieru z kolorem bazowym i lakieru bezbarwnego. Następnie do prac polerskich: papiery ścierne o różnej ziarnistości (często o ziarnistości od 200 do 2000); środki czyszczące na bazie alkoholu i rozpuszczalników; i szmatki, aby usunąć kurz i zanieczyszczenia. W zależności od instrukcji dotyczących wybranych produktów lakierniczych mogą być wymagane inne elementy.

 

Szlifowanie do gołej blachy

Przeszlifuj odarty obszar do gołego metalu lub materiału podstawowego. Użyj grubego papieru ściernego (np. 200 ziarnistość). Zetrzyj płaty lakieru i kurz ściereczką, a następnie wyczyść obszar za pomocą środka czyszczącego.

Po zakończeniu szlifowania i czyszczenia, obklej przygotowany obszar taśmą zgodnie z zaleceniami w zestawie. Lub użyj folii z tworzywa sztucznego i taśmy maskującej o zmniejszonej przyczepności (najpierw przyklej ją i zdejmij ze spodni raz lub dwa razy).

 

Nakładanie lakieru bazowego

Teraz musisz nałożyć około 3 warstwy podkładu bazowego. Postępuj zgodnie z dokładnymi instrukcjami na zestawie lub puszce. 3 warstwy są powszechne, ale może być zalecane użycie mniejszej lub większej liczby warstw. Pozostaw podkład do wyschnięcia między warstwami. Następnie użyj drobnoziarnistego papieru ściernego (na przykład 1500), aby lekko przetrzeć powierzchnię. Przetrzyj każdą warstwę ściereczką przed nałożeniem kolejnej warstwy.

https://kubalakiery.pl/produkt/lakier-bazowy-bialy-903-1l/

 

Nakładanie lakieru bazowego

Nałóż (podaną na etykiecie produktu) liczbę warstw lakieru z pigmentem. Ponownie 3 to typowa liczba warstw. Pomiędzy kolejnymi warstwami używaj drobnoziarnistego papieru ściernego (po wyschnięciu farby) i zetrzyj kurz ściereczką.

Używaj płynnego, równomiernego ruchu pistoletem lakierniczym, aby uzyskać równe warstwy farby. Postępuj zgodnie z instrukcjami produktu dotyczącymi odległości i techniki natryskiwania.

Upewnij się, że rozpylasz w dobrze wentylowanym miejscu.

 

Nakładanie lakieru bezbarwnego / klaru

Zakończ malowanie kilkoma warstwami lakieru bezbarwnego. Prawdopodobnie zostaniesz poinstruowany, aby nałożyć 2 lub 3 warstwy lakieru bezbarwnego. Pomiędzy warstwami należy również użyć bardzo drobnego papieru ściernego, najlepiej na mokro papierem o ziarnistości 1500 lub 2000. Namocz papier w wodzie i zanurz go w razie potrzeby podczas szlifowania na mokro.

Pozostawić ostatnią warstwę lakieru do wyschnięcia na noc przed przystąpieniem do dalszych czynności.

https://kubalakiery.pl/produkt/lakier-bezbarwny-glass-coating-21-05l/

 

Polerowanie lakieru

Wypoleruj naprawiony obszar, aby go zmieszać. Lekko przesuń go papierem ściernym o ziarnistości 2000, a następnie użyj pasty polerskiej i mechanicznej polerki. Zamiast tego możesz użyć wzmocnienia ręcznie, ale przejście między starym a nowym lakierem bezbarwnym będzie bardziej oczywiste.

 

Nie zapomnij o bezpieczeństwie

 

Skonfiguruj system wentylacji świeżego powietrza dla swojego miejsca pracy. Nie ignoruj niebezpieczeństw związanych z cząsteczkami kurzu i oparów obciążonymi chemikaliami, które powstają podczas naprawy lakieru samochodowego. Upewnij się, że w miejscu pracy krąży dużo świeżego powietrza. Naprawa lakieru bezbarwnego na zewnątrz nie jest idealna ze względu na wiele czynników, takich jak nasłonecznienie, opady oraz pył i zanieczyszczenia niesione wiatrem. Jeżeli nie posiadasz swojego warsztatu to nie martw się, do amatorskich napraw miejscowych wystarczy garaż z otwartymi drzwiami i oknami. Dodanie wentylatorów wyciągowych i cyrkulacyjnych jest jeszcze lepsze ale bardziej kosztowne.

Zawsze musisz nosić jakąś formę ochrony dróg oddechowych. Bez względu na to, jak dobrze wentylowane jest miejsce pracy, musisz chronić swoje płuca przed kurzem i chemikaliami. Pomiń cienką maskę chirurgiczną i zainwestuj w maskę na twarz z filtrem węgla aktywnego.

Noś okulary ochronne, które również chronią przed kurzem i oparami. Oznacza to gogle, a nie okulary.

Postępuj zgodnie z instrukcjami dołączonymi do wybranego produktu naprawczego. Istnieje wiele różnych typów lakierów samochodowych do naprawy lakieru bezbarwnego, a każdy z nich ma swoje własne szczegółowe wytyczne dotyczące przygotowania powierzchni, techniki natrysku, czasu schnięcia, liczby warstw i tak dalej. Przeczytaj te instrukcje przed rozpoczęciem szlifowania lub natryskiwania.

Aby uzyskać najlepsze rezultaty, profesjonalnie odmaluj swój samochód. Produkty dla majsterkowiczów dostępne na rynku mogą z powodzeniem zastąpić bulgoczące i złuszczające się przezroczyste plamy. Jednak dokładna kontrola zawsze ujawni różnice między oryginalnym malowaniem a naprawionymi obszarami. Jeśli nie chcesz, aby były jakieś dowody naprawy, musisz zabrać samochód do profesjonalnej naprawy.

Profesjonaliści usuwają wszystko do gołego metalu lub włókna szklanego i przemalowują cały obszar. Mogą być w stanie przemalować jedną część, na przykład maskę, lub może być konieczne przemalowanie całego samochodu. Może to kosztować kilka tysięcy dolarów.