Dobór idealnego koloru lakieru do pomalowania nowego elementu bywa niezwykle problematyczny. Nie wystarczy jedynie odczytać kod koloru z tabliczki i wybrać mieszankę z tożsamym oznaczeniem. W zależności od wieku auta, jakości prac lakierniczych i wielu innych czynników, spasowanie nowego elementu z resztą powłoki może okazać się kłopotliwe. Dziś dowiemy się jak dobrać lakier samochodowy, aby powłoka nowo pomalowanych elementów nie odstawała od reszty powłoki lakierniczej.
Pierwszym co musimy zrobić, to odnalezienie specjalnej tabliczki znamionowej, na której znajdziemy fabryczne oznaczenie koloru lakieru. Zazwyczaj znajdziemy ją pod maską lub w kabinie. Dla ułatwienia prezentujemy schemat rozmieszczenia tabliczek znamionowych w różnych markach aut.
Schemat znajdziecie państwo pod poniższym linkiem
http://www.pielegnowacauto.pl/jak-znalezc-numer-lakieru-auta
Teraz pozostaje nam wybrać markę auta, oraz sprawdzić interesujący nas model. Na załączonej grafice widzimy zarys samochodu oznaczony liczbami. Po kliknięciu w ikonę marki, zmieni się treść boksa nad zarysem samochodu. Tam też znajdziemy pod którym numerkiem ukryta jest tabliczka.
W przypadku dobierania lakieru na poprawki lakiernicze w autach pokrytych lakierami metalizowanymi oraz perłowymi sprawa nie jest taka prosta. Po pierwsze odpada szybka naprawa z dobieraniem koloru w pośpiechu, taka praca przyniesie tylko straty z uwagi na niezwykłą trudność w uzyskaniu takiego samego koloru i efektu na elemencie naprawianym w porównaniu z resztą auta. Długie rysy nie mogą być naprawiane miejscowo i lakierowane tylko w sektorze zarysowania. Po drugie istotna jest tu grubość lakieru, który w nowoczesnych powłokach poniżej 80 mikronów niemal zawsze eliminuje wariant naprawy amatorskiej. Odradzamy własnoręczne dobieranie lakieru i naprawę metalików i pereł. Lepiej udać się do fachowca, który dobierze odpowiednio lakier z mieszalni i przeprowadzi cały proces naprawy tak, aby lakierowany element nie odstawał od reszty auta i nadal cieszył oko.
Na co zwrócić uwagę dobierając lakier do naprawy metalika i perły?
Z odczytanym kolorem polecamy zgłosić się do mieszalni lakieru. Dlaczego nie zabierać się od razu za prace lakiernicze? Otóż, z uwagi na wiek auta, matowienie lakieru i inne czynniki wpływające na utratę jego pierwotnych właściwości, kolor ulega zmianie. Stosując gotową mieszankę na elemencie, uzyskamy bardzo wyraźny kontrast, w stosunku do starszej powłoki. Pozostają nam więc dwa wyjścia.
Mieszalnia lakieru, poza bazowymi kolorami fabrycznymi, posiada specjalne paski kolorystyczne z kilkoma wariantami dla danego lakieru fabrycznego. W ten sposób fachowcy z mieszalni dobiorą lakier dokładnie i stworzą mieszankę dostosowaną do konkretnego auta. Zaoszczędzi to nam nie tylko casu ale i licznych poprawek lakierniczych.
Cieniowaniem lakieru zajmowaliśmy się już nieco wcześniej. Zachęcamy więc do przeczytania naszego wpisu o cieniowaniu aby zapoznać się z całym procesem.
W przypadku dobierania lakieru cieniowanie jest usługą nieco droższa, ale pozwala nam na osiągnięcie efektu gładkiego przejścia koloru z elementu nowego do starszych części powłoki auta. Poprzez umiejętne przeprowadzenie procesu i dobór koloru, lakiernik wytwarza przejście zmniejszające widoczną różnicę w odcieniu i barwie dwóch elementów.
Jeżeli mamy być szczerzy to zdecydowanie polecamy udanie się do specjalistów w mieszalni. Przygotowanie dedykowanej mieszanki lakieru to nie tylko gwarant uzyskania jednorodnej powłoki ale i spora oszczędność cenowa. Prace lakiernicze w postaci cieniowania nigdy nie zniwelują w 100% różnicy pomiędzy nowym kolorem fabrycznym a wyeksploatowanym lakierem na reszcie pojazdu.
Jeżeli szukasz specjalistów od mieszania kolorów odwiedź jeden z punktów Kuba Lakiery aby zaopatrzyć się w jedną z wielu mieszanek NewCar. Koniecznie sprawdź nasza ofertę!