Jak-przygotować-dobrą-mieszankę-lakierniczą

Jak przygotować dobrą mieszankę lakierniczą?

Jak mieszać i przygotować wszystkie niezbędne materiały lakiernicze? W teorii zadanie wydaje się błahe, jednak amatorzy lakiernictwa bardzo często zawalają cały proces już na początku. Problemem jest nie tylko odpowiednia ilość mieszanych substancji ale i sam proces mieszania, nie mówiąc już o szczegółowym zapoznaniu się z informacją producenta każdego z używanych elementów mieszanki lakierowej.

Jak przygotować składniki aby otrzymać idealną mieszankę lakierniczą? Zacznijmy od początku.

 

1. Wybór składników mieszanki

 

Osobom z mniejszym doświadczeniem polecamy stosowanie materiałów lakierniczych jednego producenta. Składniki mieszanki jednakowego pochodzenia są zazwyczaj dobrze dopasowane do siebie i tworzą razem dobrą kompozycję kolorystyczną. Profesjonalny dystrybutor lakierów samochodowych danej marki, powinien bez problemu doradzić nam, które produkty danej firmy nadadzą się najlepiej do naszej mieszanki.

Producenci oferują nam szeroką gamę przyspieszaczy, plastyfikatorów, rozpuszczalników o różnych czasach odparowania etc. Warto więc wybrać zestaw produktów dostosowanych do siebie aby uniknąć niepożądanych wypaczeń lakieru.

Aha dobra rada w sprawie doboru rozpuszczalnika. Zawsze używajcie dedykowanych rozpuszczalników do konkretnych lakierów. NIGDY nie dodawajcie lakierów nitro do mieszanki lakierowej.

 

2. Dostosowanie produktów do warunków lakierowania

 

Wybierając produkty do lakierowania warto zwrócić uwagę na to w jakich warunkach lakierujemy elementy. Czas schnięcia lakieru jest uzależniony od temperatury i wilgotności powierza, więc warto szczegółowo zapoznać się z informacją producenta na temat warunków w jakich powinno stosować się dany produkt.

Standardowa temperatura aplikacji większości materiałów lakierniczych to 20*C. Co zrobić gdy pracujemy w warunkach zimowych lub zimowych i dodatkowo nie mamy możliwości kontrolowania środowiska w którym lakierujemy? Tutaj znów warto korzystać z produktów jednego producenta materiałów lakierniczych dostosowanych do konkretnych warunków.

Odpowiedni dobór składników mieszanki do warunków panujących w warsztacie może skrócić proces schnięcia lakieru nawet o 10 godzin. Nieodpowiednie dostosowanie mieszanki lakierniczej to często wstęp do poważnych problemów z jakością powłoki.

 

3. Dobór odpowiednich proporcji

 

Mieszanie lakierów to połączenie wiedzy, precyzji i pewnego artystycznego wyczucia. Najważniejszym krokiem, który już na początku zaważy o jakości produktu końcowego jest odpowiedni dobór proporcji składników mieszanki lakieru.

Odporność, krycie, elastyczność, rozerwalność czy połysk zależą od odpowiednich proporcji składników mieszanki lakierniczej. Powtarzając do znużenia, czytajmy informacje na opakowaniu.

Kiedy wielu początkujących zabiera się za malarstwo motoryzacyjne, jest coś, co zwykle sprawia nowicjuszom sporo problemów. Mowa oczywiście o podstawie podstaw, czyli mieszaniu farb samochodowych w odpowiednich proporcjach.

 

Najpierw porozmawiajmy o farbach jednoskładnikowych

 

Farby jednoskładnikowe zawierają w sobie wszystkie elementy niezbędne do uzyskania jednolitej i wykończonej powierzchni. Do uzyskania połysku nie jest wymagany żaden klar. Pomyśl o tym jak o kobiecym lakierze do paznokci. Możesz położyć kilka warstw farby i gotowe. Jest błyszczący i trwały.

Ogólny stosunek mieszania dla farb jednoskładnikowych nie istnieje. Korzystanie z magicznego wzoru nie jest w przypadku lakierów bazowych dobrym pomysłem, ponieważ każdy producent przedstawia proporcje mieszania dostosowane do swoich autorskich produktów. Ważne jest aby zawsze korzystać z instrukcji producenta i nie bawić się w eksperymenty lakiernicze, szczególnie gdy jesteśmy nowicjuszem w temacie lakierowania.

Nie mniej jednak, sam proces mieszania lakierów 1k nie jest trudny. Całość działań polega na odpowiednim wymieszaniu dwóch składników:

– Twojego głównego lakieru, w której zawsze chcesz uzyskać kolory od metalików po maty.

– Rozcieńczalnik, do rozrzedzenia farby, aby nie skończyć się problemami takimi jak skórka pomarańczy.

Mówiąc najprościej, sięgnij po opakowanie lakieru producenta i kubeczek do mieszania lakieru (są dostępne od 300 do 1900 ml). Profesjonalne kubeczki posiadają już gotowe miarki i oznaczenia dopasowane do każdego profesjonalnego produktu lakierniczego.

NewCar Gotowe kolory bazowe

Uwaga! Nie przesadzaj z rozcieńczalnikiem. Ilość rozcieńczalnika wpływa na kolor lakieru bazowego. To samo tyczy się stosowania dodatkowych elementów mieszanki. Nie stosuj utwardzacza bez wyraźnej instrukcji od producenta.

 

Dwukomponentowe lakiery samochodowe

 

W przypadku lakierów dwukomponentowych potocznie nazywanych 2k poza rozcieńczalnikiem dodajemy również utwardzacz. Utwardzacz pozwala nam na kontrolowane schnięcie i ułatwia prace lakiernicze z wykończeniem powierzchni.

NewCar Green Line Lakier akrylowy Extra White 2:1 3,5L

Podobnie jak w przypadku lakierów jednokomponentowych zalecamy ścisłe trzymanie się wytycznych producenta i korzystanie z rozcieńczalnika i utwardzacza jednego producenta. Pozwoli to nam mieć pewność, że mieszanka w podanych proporcjach pozwoli nam na uzyskanie satysfakcjonującego efektu bez zacieków lub zbyt krótkiego czasu schnięcia.

 

4. Czym mieszać i odmierzać składniki?

 

Warsztat każdego lakiernika powinien posiadać kubeczki z podziałką do precyzyjnego mieszania składników. Idealne będą pojemniki uwzględniające choćby, procent dodatku rozpuszczalnika, czy plastyfikatora.

kubeczek do lakierów
materiał graficzny pochodzi z gazeta.jacht-market.com.pl

Zasada mieszania jest prosta. Wybieramy proporcję mieszania na górze kubeczka, następnie:

  • wlewamy lakier do poziomu A
  • wlewamy utwardzacz do poziomu B
  • wlewamy odpowiedni procent rozpuszczalnika względem danej mieszanki, tak aby osiągnąć pożądaną gładkość lakieru

Odmierzone składniki mieszanki mieszamy zawsze dokładnie sztywnym mieszadełkiem do uzyskania jednolitej mieszanki.

 

5. Filtrowanie mieszanki lakierniczej

 

Warsztat lakierniczy nie jest miejscem sterylnym i zdarza się, że do mieszanki dostaną się zanieczyszczenia. Aby uniknąć grudek w lakierze, konieczne jest przefiltrowanie mieszanki sitko-filtrem. Najbardziej uniwersalny będzie filtr 190 mikronów. Koszt filtra to raptem 20 gr/sztuka.

 

Gotowi do lakierowania?

 

Jak widzicie, pozornie prosta czynność jaką jest przygotowanie mieszanki, jest prosta jedynie w teorii. Od poprawnego przygotowania zależy efekt końcowy naszej pracy. Warto więc poświęcić kilka złotych na niezbędny osprzęt i zapoznać się dokładnie z wytycznymi producenta składników mieszanki lakierniczej, aby uniknąć późniejszych problemów.

Jeżeli chcecie aby wasze auta, bądź poszczególne elementy wyglądały perfekcyjne, skorzystajcie z produktów najwyższej jakości. Oszczędzanie na półproduktach to gwarantowany fatalny efekt końcowy. Do lakierowania używajcie jedynie najlepszych produktów lakierniczych a jakość lakieru będzie zawsze piorunująco dobra.

Podziel się tym wpisem!