beton-wzmacniany-co2

Podkład reaktywny – czy ochroni nas przed rdzą?

Podkład reaktywny to substancja przeznaczona do odbudowy i renowacji zarówno aut osobowych, jak i innych pojazdów silnie eksploatowanych jak popularne „dostawczaki” i autobusy. Nazwa podkład reaktywny bywa często stosowana wymiennie z określeniem podkład antykorozyjny. Dziś dowiemy się czym jest podkład reaktywny i jak wpływa on na zabezpieczenie elementów auta przed korozją. Czytaj dalej!

 

Czym jest podkład reaktywny?

 

Zacznijmy od obalenia pewnego mitu. Podkład reaktywny nie jest środkiem do usuwania rdzy i zwalczania istniejącej korozji na elementach metalowych. Podkład reaktywny lub tzw. wash primer, to mieszanka podkładu z utwardzaczem, która bardzo dobrze przylega do podłoża. Dzięki niezwykle dobrym właściwościom przyczepnym, podkład reaktywny tworzy barierę oddzielającą blachę od elementów korodujących. Jest to właściwość niezwykle pożądana w lakiernictwie, szczególnie w przypadku powierzchni mechanicznie uszkodzonych (rysy lub głębokie otarcia).

Wracając do utwardzacza, elementem dodatkowo zabezpieczającym blachę przed korozją jest kwas fosforowy. Spełnia on podwójną rolę: przeprowadza zawarte w rdzy związki żelaza w związki łatwo rozpuszczalne i działając na oczyszczoną powierzchnię, wytwarza na niej szczelną powłokę trudno rozpuszczalnego fosforanu żelazawego, odgrywającego rolę powłoki antykorozyjnej.

W ten sposób uniemożliwiamy rdzy ogniskowanie w przestrzeniach rys i otarć a cały proces zabezpieczania elementu staje się o wiele skuteczniejszy.

 

Praca z podkładem reaktywnym

 

Każdy element, na który chcemy położyć podkład reaktywny musi być bardzo dobrze oczyszczony. Żaden podkład dostępny na rynku nie usunie ognisk rdzy, tak więc przed jakąkolwiek pracą lakierniczą musimy usunąć rdzę i odtłuścić powierzchnię.

Tego typu podkład nanoszony jest na element metalowy w bardzo cienkich warstwach. Grubość warstwy podkładu reaktywnego wynosi zaledwie kilkanaście mikrometrów. Tak cienka warstwa nie wystarczy do kompletnego zabezpieczenia elementu, więc stosowanie podkładu reaktywnego idzie zazwyczaj w parze z podkładem akrylowym. Łącząc te dwa preparaty otrzymujemy zarówno wypełnienie nierównych powierzchni oraz wytworzenie stosunkowo grubej warstwy dzięki podkładowi akrylowemu.

Ok jak więc wygląda cały proces nakładania podkładu reaktywnego?

Na oczyszczony element z usuniętą warstwą kataforezy nakładamy dwie cienkie warstwy gruntu reaktywnego. Uwaga! Każdy produkt jest inny wiec dostosuj ustawienia narzędzia którym nakładasz podkład do wytycznych producenta podkładu.

Jeżeli pracujemy na powierzchni niewidocznej, czyli tam gdzie nie martwimy się o estetykę np. na podwoziu, dodatkowo możemy aplikować lakier akrylowy mokro na mokrym lub inne środki zabezpieczające podwozie jak choćby popularny „baranek”.

 

Czy warto stosować podkład reaktywny?

 

Oczywiście! Podkład lub grunt reaktywny to świetny produkt zabezpieczający dodatkowo powierzchnie „heavy duty” przed rdzą. Dzięki swoim właściwościom przyczepnym i dodatkowi składników zwalczających rozwój ognisk rdzy, możemy być pewni że „ruda” nie prędko zagości na blachach zabezpieczonych podkładem reaktywnym.

Pamiętaj jedynie, że dobrodziejstwo składników podkładu reaktywnego będzie skuteczne jedynie wtedy, gdy dokładnie oczyścisz powierzchnię na której pracujesz. Szukasz środku do usuwania rdzy? Sprawdź naszą ofertę!

Podziel się tym wpisem!

Zostaw komentarz