Podkład-epoksydowy

Podkład epoksydowy – rozwiązanie problemów lakiernika

Podkład epoksydowy to nie tylko rozwiązanie problemów z korozją elementów auta. To również świetne zabezpieczenie elementów ogrodzenia, , konstrukcji stalowych, laminatów i innych zastosowań przemysłowych. Dziś dowiesz się wszystkiego na temat składu, sposoby działania oraz możliwości podkładu epoksydowego. Sprawdź jak rozwiązać problemy lakiernika związane z korozją. Czytaj dalej!

 

Szybkie odpowiedzi na popularne pytania

 

Przygotowaliśmy szybkie odpowiedzi w pigułce dla osób które potrzebują skróconych odpowiedzi na popularne zagadnienia związane z podkładem epoksydowym. No to zaczynamy!

Q: Podkład epoksydowy czy reaktywny?

A: Zależy. Jeśli chcesz pracować na aluminium to zdecydowanie wybierz podkład reaktywny. Jeśli pracujesz na nowym elemencie stalowym to zdecydowanie podkład epoksydowy.

Q: Czy podkład i grunt to to samo?

A: Stanowczo NIE. Grunt to produkt stosowany na gołą blachę w celu przygotowania i zakonserwowania jej przed dalszymi pracami lakierniczymi. Podkład jest produktem który kładziemy na zabezpieczoną (zagruntowaną) blachę w celu utworzenia szczelnej powłoki pod dalsze lakierowanie.

Q: Jak rozcieńczyć podkład epoksydowy?

A: Generalnie podkłady epoksydowe nowej generacji nie wymagają rozcieńczania (np. linia New Car). Jeżeli jednak z jakiejś przyczyny chcesz rozcieńczać podkład to polecamy stosowanie specjalnego rozcieńczalnika epoksydowego.

Q: Ile schnie podkład epoksydowy?

A: W zależności od producenta i temperatury otoczenia, czas schnięcia podkładu epoksydowego może ulegać zmianie. Podkłady firmy New Car schną 90 minut w temperaturze 20 stopni lub 30 minut w temperaturze 60 stopni.

 

Poznaj skład podkładu epoksydowego

 

Żywica epoksydowa w formie podkładu to nic innego jak polifenole (rzadziej poliglikole lub epichlorohydryna), czyli wiązanie polimerów o właściwości zmiany stan skupienia z cieczy na ciało stałe, w zależności od masy cząsteczkowej.

Oto przykład struktury żywicy epoksydowej. W tym przykładzie n oznacza liczbę segmentów polimerowych od 0 do 25.

struktura-zywicy-epoksydowej

Podkłady epoksydowe wykorzystywane w lakiernictwie posiadają wysoki stopień usieciowania, czyli łączenia się ze sobą poszczególnych polimerów w skutek czego uzyskujemy trwałą i odporną trójwymiarową sieć. Dzięki temu struktura powłoki epoksydowej jest szczelna i odporna na przenikanie cieczy mogących powodować korozje i nadając całej powłoce wysoką odporność chemiczną.

Szukasz obszernej wiedzy na temat usieciowania i utwardzania żywicy epoksydowej? Polecamy ten artykuł specjalistyczny.

Ok ,było sporo teorii, a teraz przejdziemy do praktycznych zastosowań podkładu epoksydowego. No może nie tak od razu. Pamiętaj że w skład podkładu epoksydowego poza samą żywica wchodzi również:

– Wypełniacz

–  Dodatki antykorozyjne

– Promotory adhezji

Porządny podkład epoksydowy można stosować zarówno na:  stal, ocynk, aluminium, laminaty, stare powłoki , beton. Używany w metodzie mokro na mokro oraz jako podkład wypełniający, podkład epoksydowy NewCar nie wymaga stosowania rozcieńczalnika. Jeżeli z jakichś przyczyn decydujesz się na dodatkowe rozcieńczenie, korzystaj ze specjalnych rozcieńczalników epoksydowych. Co ciekawe, linia podkładów epoksydowych NewCar może być stosowany bezpośrednio na gołą blachę i nie wymaga dodatkowych warstw substancji antykorozyjnych.

Podkład Epoksydowy Antykorozyjny 600-10 2K 2:1 1L+utw

 

Jak działa podkład epoksydowy?

 

Ok, omówiliśmy skład podkładu epoksydowego oraz jego cechy. Teraz przejdziemy do pytania zasadniczego: jak działa podkład epoksydowy i dlaczego jest on tak istotny?

Żywica epoksydowa posiada doskonałe właściwości izolujące. Nawet żywica akrylowa nie jest w stanie jej dorównać! Szacuje się, że w przypadku porównywania większości produktów z kategorii podkładów na rynku, epoksa chroni przed rdzą 2 razy lepiej niż akryl. Dzięki silnemu sieciowaniu zapewniają dobrą szczelność powłoki, co pozwala na uzyskanie niskiej przepuszczalności wilgoci do podłoża.

Podkład epoksydowy stosujemy wszędzie tam gdzie wymagana jest absolutna i niezawodna izolacja. Do tego będzie nam potrzebny zarówno wysokiej jakości produkt jak i odpowiednia grubość warstwy. Aby mieć gwarancję nieprzepuszczalności, zalecamy stosowanie warstwy podkładu o grubości około 40-50 μm w przypadku profesjonalnego malowania pojazdów. Warto jednak zasięgnąć wiedzy u specjalisty i dostosować grubość powłoki do specyfiki prac oraz karty charakterystyki produktu.

Składający się z dwóch składników podkład, zawiera w zestawie specjalny utwardzacz zmieniający stan podkładu z ciekłego na stały w zaledwie 12 godzin. Ten okres to oczywiście czas pełnego utwardzenia, pyłosuchość otrzymujemy już po 15 minutach a suchość dotykową po niecałych 90 minutach. W ten sposób w niedługim czasie jesteśmy w stanie pokryć elementy stalowe, ogrodzenia, beton i inne powierzchnie i kontynuować dalsze prace renowacyjne jeszcze tego samego dnia.

 

Jak nakładać podkład epoksydowy?

 

Podkład epoksydowy zaspokaja szeroki zakres potrzeb motoryzacyjnych, zapewniając wysoką odporność na korozję, szybką budowę, wyjątkową przyczepność kolorów i silną przyczepność do gołych metalowych podłoży. Podkład epoksydowy jest szczególnie odpowiedni do stosowania po piaskowym lub strumieniowym czyszczeniu ze względu na jakość wypełnienia. Poniżej przyjrzymy się, jak właściwie nałożyć podkład epoksydowy na nadwozie Twojego pojazdu.

 

Krok 1: Przygotowanie powierzchni

Po pierwsze, jeśli używasz podkładu epoksydowego na gołych powierzchniach metalowych, ważne jest, aby wszystkie istniejące wykończenia i korozję zostały odpowiednio oczyszczone lub zdarte. Aby przygotować gołą powierzchnię metalową do tego podkładu, wyczyść go za pomocą zmywacza do usuwania wosku i tłuszczu. Zapewni to usunięcie wszelkich zanieczyszczeń drogowych, zabrudzeń, smarów i innych zanieczyszczeń powierzchniowych. Ważne jest, aby powierzchnia metalu była lekko ścierna, aby warstwa podkładowa była bardziej klejąca. Kiedy nakładasz farbę epoksydową na już istniejące wykończenia, wykonaj te same kroki powyżej i upewnij się, że ścierasz powierzchnię papierem ściernym o ziarnistości 320-400. Zawsze należy czyścić metalową powierzchnię za pomocą wosku i odtłuszczacza ponownie po przetarciu.

Aby przygotować podkład epoksydowy, wstrząśnij lub wymieszaj podkład i dokładnie wymieszaj jeden element podkładowy z jednoczęściowym katalizatorem. Aby zredukować nagromadzenie filmu, ten stosunek jeden do jednego można również ciąć za pomocą reduktora o stopniu uretanowym lub porównywalnego roztworu rozpuszczalnika. Może to również poprawić całkowity przepływ mieszanki starterów. Należy pamiętać, że podkład epoksydowy może zacząć żelować już po 90 minutach w środowisku o temperaturze 21 stopni. Jeśli używasz pistoletu natryskowego HVLP do rozprowadzenia podkładu, upewnij się, że końcówka cieczy znajduje się między 1,4 a 1,8 mm, a ciśnienie rozpylania wynosi od 25 do 30 psi. Jeśli używasz konwencjonalnego pistoletu grawitacyjnego do rozprowadzenia podkładu, upewnij się, że końcówka cieczy znajduje się między 1,4 a 1,6 mm, a ciśnienie rozpylania wynosi od 45 do 55 psi. Jeśli używasz konwencjonalnego pistoletu z syfonem  do nakładania podkładu, upewnij się, że końcówka znajduje się między 1,6 a 1,8 mm, a ciśnienie rozpylania wynosi od 45 do 55 psi. Po przygotowaniu pistoletu natryskowego i mieszanki podkładowej nadszedł czas na jej nałożenie na metalową powierzchnię.

 

Krok nr 2: Aplikacja podkładu

 

Podkład epoksydowy powinien być nakładany na średnio wilgotne warstwy, pozostawiając pół godziny między każdą warstwą w około 21 stopniach. Jedna lub dwie warstwy będą miały grubość suchej powłoki wynoszącą jeden milimetr, co zwykle wystarcza do całkowitej skuteczności. Upewnij się, że równomiernie rozpyliłeś każdą warstwę po gołej powierzchni metalu. Jeśli pistolet natryskowy nierównomiernie spryskuje, należy go odpowiednio oczyścić. Farba epoksydowa jest gotowa do dalszych prac po około 30 minutach (45 minut do godziny, jeśli nałożono więcej niż dwie warstwy) lub nawet do pięciu dni po nałożeniu ostatniej powłoki. Jeśli czekasz dłużej niż kilka dni, powierzchnia powinna zostać lekko wyszlifowana przed nałożeniem powłoki wierzchniej. Po nałożeniu wszystkich warstw, powierzchnia może być szlifowana na mokro po jednym dniu, ale najlepiej jest odczekać dwa do trzech dni przed szlifowaniem na sucho.

Jak zawsze, podczas wykonywania tego zadania upewnij się, że nosisz odpowiednie wyposażenie ochronne (gogle / maska ​​na twarz i rękawiczki). Pamiętaj też o zamknięciu każdego pojemnika z roztworem i prawidłowym czyszczeniu pistoletu natryskowego natychmiast po każdym użyciu. W ten sposób Twój sprzęt będzie gotowy do użycia następnym razem, gdy będziesz musiał zastosować podkład epoksydowy.

 

Izolacja szpachlówki – Konieczność czy wymysł?

 

Ok podstawowa kwestia, o której mówi się od lat. NIGDY nie nakładamy szpachlówki na gołą blachę. NIGDY! Wiemy, że wielu lakierników z uwagi na tempo prac i kolejki klientów lub zwyczajne lenistwo zapomina o właściwej izolacji blachy za pomocą podkładu epoksydowego ale pamiętajcie, nie warto.

Nakładanie szpachlówki na gołą blachę to praktyka karygodna z uwagi na brak właściwości antykorozyjnych tego typu produktów. Napełniacze w szpachlówkach z niebywałą łatwością wchłaniają wilgoć, generując wysokie ryzyko powstania korozji i innych wad lakierniczych. Widząc tego typu praktykę, omijaj zakład lakiernika dalekim łukiem!

Stosowanie podkładu epoksydowego nie tylko zaoszczędzi nam kosztownych napraw ale i przyspieszy prace! Tak, dzięki przyczepności powłoki, tempo prac jest o wiele szybsze niż na starym lakierze czy na gołym metalu.

Chcesz uniknąć wypaczeń lakieru w postaci przebarwień i mapowania? Stosuj cienkie warstwy podkładu epoksydowego pod i nad szpachlówką. Pamiętaj, że wysoce reaktywny nadtlenek benzoilu będący składnikiem szpachlówek, powoduje duże problemy w źle dozowanym utwardzaczem. Zbyt dużo utwardzacza może doprowadzić do przebarwień na kolorowym lakierze. Z kolei zbyt mało utwardzacza na lakierach bezbarwnych może owocować żółknięciem lakieru.

Szukasz idealnego rozwiązania, gwarantującego ochronę przed przenikaniem wilgoci i ryzykiem korozji? Sprawdź ofertę KubaLakiery i wybierz jeden z podkładów epoksydowych linii NewCar. Oferujemy kompleksowe zaopatrzenie sklepów i warsztatów lakierniczych. Podejmujemy zlecenia każdego rozmiaru z uwagi na to, że jesteśmy największym dystrybutorem lakierów samochodowych i przemysłowych w Polsce wschodniej.

Podkład Epoksydowy Antykorozyjny 600-10 2K 2:1 1L+utw

Podziel się tym wpisem!

Zostaw komentarz