lakierowanie felg

Lakierowanie Felg Samochodowych – Kompletny Poradnik

Lakierowanie felg to jedna z tych drobnych napraw lakierniczych, która może wykonać dosłownie każdy. Nie oznacza to jednak, że możemy dokonać jej wszystkim. Dziś dowiemy się jak przeprowadzić szybkie, skuteczne i niezwykle proste lakierowanie felg samochodowych.

 

Czego potrzebujemy?

 

Odrobina zdolności manualnych, dobrej jakości produkty do lakierowania i pomieszczenie bez przeciągów wystarcza do wykonania solidnej roboty. Po krótce wymienimy teraz wszystkie produkty potrzebne do lakierowania felg:

– Sprężone powietrze do oczyszczenia felgi

Szpachlówka z aluminium w przypadku wykrycia ubytków

– Papier ścierny / włóknina o różnych granulacjach do usuwania ognisk rdzy

Taśma lakiernicza + folia ochronna

– Zmywacz do silikonu + zmywacz uniwersalny w spryskiwaczu

– Szmatka antystatyczna

– Podkład antykorozyjny

– Lakier do felg (spray lub mieszanka do pistoletu)

– Opcjonalnie lakier bezbarwny dla lepszego połysku

Ok mamy już cały zestaw. Lakierowanie przeprowadzamy w bezwietrznym pomieszczeniu o temperaturze około 20 stopni. Przed samym lakierowaniem warto jednak przeprowadzić dokładne oględziny felg. Duże ubytki lub korozje warto naprawić w warsztacie. W przeciwnym razie lakier położony na ogniskach rdzy doprowadzi do wypaczeń na feldze i cała praca + koszt materiałów idzie na marne.

 

Co zrobić przed lakierowaniem felg? – Zdejmowanie opon

 

Pomimo tego, ze wiele poradników pisemnych oraz tych video pokazuje lakierowanie felg z założonymi oponami (oczywiście opona i wszelkie szczeliny są zabezpieczone taśmą i papierem lakierniczym) to my jednak zalecamy zdjęcie opony z felgi. Oto kilka czynności które należy wykonać przed właściwymi pracami lakierniczymi na feldze.

Użyj klucza oczkowego lub uderzenia, aby poluzować nakrętki oczkowe. To najbezpieczniejszy sposób na poluzowanie łap. Gdy samochód wciąż leży na ziemi, wywiera nacisk na koła. Utrzymuje koła na miejscu i pozwala poluzować występy bez obracania się koła.

 

Poluzuj śruby w kołach

Użyj klucza nasadowego, aby poluzować śruby. To najbezpieczniejszy sposób na poluzowanie porządnie zakręconych śrub. Ważne jest aby samochód stał twardo na ziemi. Wtedy on nacisk na koła, co umożliwia łatwiejsze odkręcenie koła.

 

Podnieś samochód

Podnieś samochód za pomocą lewarka. Sprawdź w instrukcji serwisowej zalecane punkty podnoszenia dla Twojego auta. Pomoże to uniknąć niepotrzebnego uszkodzenia pojazdu. Przed rozpoczęciem podnoszenia upewnij się, że lewarek znajduje się na twardym podłożu i nie ulegnie opadowi lub przesunięciu. Umieść podnośnik pod punktami podnoszenia i podnieś samochód.

 

Ustabilizuj auto

Użyj podstawek podnośnikowych, aby ustabilizować samochód. Chociaż potrzebujesz podnośnika, aby podnieść samochód w powietrze, samochód spoczywający na podnośniku nie jest bezpieczny. Ponownie zapoznaj się z instrukcją serwisową dotyczącą punktów podnoszenia i przesuwaj podstawki pod te punkty. Opuść samochód za pomocą podnośnika i oprzyj samochód na podnośnikach.
Jeśli podnosisz przedni lub tylny koniec, po każdej stronie samochodu powinien znajdować się jeden element podstawek. Jeśli podnosisz cały samochód, powinny być dwa z każdej strony w pobliżu każdego rogu.

 

Wyjmij nakrętki i śruby

Zdejmij nakrętki kół mocujących je do auta. Teraz, gdy samochód jest w powietrzu i jest dobrze podparty, możesz usunąć nakrętki kół. Powinny być na tyle luźne, aby można je było usunąć ręcznie. Jeśli nie, użyj klucza nasadowego lub specjalnej wkrętarki aby je zdjąć.

 

Zdejmij koło

Zdejmij koło z rozstawu osi. Po usunięciu śrub możesz po prostu odciągnąć koło od samochodu. Postępuj zgodnie z tą samą procedurą dla każdego z czterech kół. Przenieś koła do odpowiedniego miejsca w którym będziesz prowadził prace lakiernicze.

 

Zdejmij opony z felg

Bardzo trudno jest to zrobić bezpiecznie bez specjalistycznego sprzętu, dlatego najlepiej jest to zrobić w warsztacie mechanicznym lub sklepie z oponami. Zdejmowanie opon nie jest absolutnie konieczne, ale skraca czas maskowania felgi i eliminuje ryzyko nadmiernego oprysku opon. Zdjęcie opon pozwala również lakierować aż do krawędzi obręczy bez żadnych zakłóceń.

 

Usuń końcówkę wentyla

Ten krok, podobnie jak zdjęcie opon, jest opcjonalny. Usunięcie zaworu wentyla z felg pozwala malować bez maskowania. Eliminuje to również trudność malowania pod różnymi kątami, aby uniknąć braków w kryciu. Pozwala to na bardziej naturalny ruch natrysku i skutkuje lepszym ogólnym lakierowaniem felg.

OK, czynności wstępne zakończone. Teraz pora zabrać się za czyszczenie i prawidłowe lakierowanie felg krok po kroku.

 

Lakierowanie felg krok po kroku

 

Jeżeli przeprowadzone oględziny nie wykazują rantów czy wgnieceń możemy zabrać się do pracy. W przypadku wykrycia uszkodzeń kierujemy się do warsztatu w celu naprawy felg. Zaczynamy pracę:

Krok 1. Oczyszczanie felgi

Stężonym powietrzem czyścimy zabrudzenia i oczyszczamy wszystkie widoczne ogniska rdzy papierem ściernym / włókniną o różnych gradacjach. Pył powstały w trakcie ścierania zdmuchujemy sprężonym powietrzem i wypełniamy ubytki szpachlówką aluminiową. Warto wspomnieć, że aluminium jest metalem miękkim i nie należy pracować na nim tak jak na stali.

Po wypełnieniu ubytków matujemy szpachlę i przechodzimy do zabezpieczania elementu.

Krok 2. Zabezpieczenie Felgi

Przed naniesieniem podkładu i lakieru musimy dokładnie zabezpieczyć felgę. Odwracamy koło wewnętrzną stroną do góry i dokładnie zaklejamy wszystkie prześwity i inne miejsca których nie chcemy lakierować. Następnie przy pomocy folii ochronnej zakrywamy oponę i wycinamy otwór na felgę. Powstały otwór oklejamy dokładnie taśmą tak aby lakier nie pokrył gumowej powierzchni.

Gotową felgę pokrywamy zmywaczem do silikonów i dokładnie przecieramy szmatką antystatyczną w celu usunięcia zanieczyszczeń.

Krok 3. Lakierowanie

Na odtłuszczona powierzchnię nakładamy podkład antykorozyjny będący bazą dla naszego lakieru. W zależności od używanego produktu odczekujemy wymaganą chwilę i matujemy powierzchnię papierem ściernym lub włókniną. Zmatowiona powierzchnia winna być dokładnie oczyszczona strumieniem sprężonego powietrza i odtłuszczona.

Wybierając lakier do felg kierujemy się zawsze jakością a nie ceną. Nie ma nic gorszego niż marny lakier podatny na zadrapania i zacieki. Jeżeli mamy już odpowiedni lakier do felg nakładamy go w 2-3 warstwach na wcześniej przygotowana felgę w odstępach minimum 10 min między warstwami lub zgodnie z innymi wytycznymi producenta.

Po wyschnięciu ostatniej warstwy pozostaje nam opcjonalne pokrycie felgi warstwą lakieru bezbarwnego dla jeszcze lepszej ochrony i połysku. Zdecydowanie polecamy każdemu miłośnikowi błyszczących felg.

 

Czy to wszystko?

 

Poza dokładnym przygotowaniem i zabezpieczeniem felgi i wyborem odpowiedniego systemu lakierniczego nie ma tu nic trudnego. Do jeszcze prostszej i szybszej pracy przy lakierowaniu felg polecamy system lakierów New Car. Dzięki naszym lakierom samochodowym nie ma mowy o zaciekach czy wypaczeniach spowodowanych rozwojem rdzy. Nie wierzysz? Sprawdź!

NewCar Do czyszczenia felg lakierowanych

Na koniec chcemy dodać, iż Kuba Lakiery zajmuje się głównie wsparciem odbiorców lakieru na skale hurtową. Posiadamy gigantyczną bazę „know how” umożliwiającą skrócenie procesu produkcji i zwiększenie zysków naszych partnerów. Dostarczane przez nas systemy lakiernicze i usprawnienia procesu lakierowania zarobiły naszym klientom setki tysięcy złotych. Jesteś zainteresowany współpracą? Szukasz ekspertów od lakierowania na skale przemysłową? Skontaktuj się z nami!

Podziel się tym wpisem!