cieniowanie lakieru

Cieniowanie lakieru – Jak, czym i dlaczego?

Cieniowanie, to metoda lakierowania, mająca za zadanie płynne przejście pomiędzy starą a nową powierzchnią. Cieniowanie lakieru przeprowadzamy głównie w celu zmniejszenia wizualnej różnicy pomiędzy naprawianym elementem a innymi oryginalnie lakierowanymi elementami karoserii.

Czy doświadczony lakiernik zawsze doradzi cieniowanie lakieru, jako najlepsza metodę wyrównania różnic w kolorze powłoki kilku sąsiadujących ze sobą elementów? Jakie warunki należy spełnić aby cieniowanie w ogóle miało sens? Jakie metody cieniowania stosować najlepiej? Sprawdźmy!

 

Kiedy stosować cieniowanie?

 

Cieniowanie stosujemy w przypadku, kiedy chcemy uniknąć widocznych różnic pomiędzy naprawianymi elementami karoserii, a sąsiadującymi elementami na które nie będzie nakładana nowa warstwa lakieru.

W dzisiejszych czasach fabryki mają różnych dostawców lakieru a same metody lakierowania fabrycznego mogą powodować różnice w odcieniach całego nadwozia. Szybki pomiar spektrofotometrem potwierdzi tą teorię. Co ciekawe samo miejsce lakierowania fabrycznego wpływa na różnice w odcieniu koloru nadwozia. Są to jednak subtelne różnice i cieniowanie w tych przypadkach stanowi rzadkość.

Kolejnym powodem cieniowania, tym bardziej popularnym, jest widoczna różnica koloru dwóch elementów np. całego boku auta. W przypadku napraw lakierniczych cieniowanie jest konieczne niemal w każdym przypadku. Zarówno cieniując pojedyncze elementy, jak i całe sekcje pojazdu, Brak cieniowania powoduje zazwyczaj duży dyskomfort estetyczny.

 

Jak prawidłowo przeprowadzić cieniowanie lakieru?

 

Jak w przypadku każdej pracy lakierniczej, przygotowanie i produkty najwyższej jakości to podstawa. Potrzebne nam będą:

Zaczynamy od oczyszczenia powierzchni zmywaczem silikonów, a następnie matujemy szarą włókniną z dodatkiem pasty matującej. Pozostałe elementy dokładnie maskujemy tak aby nie wyjść poza granicę lakierowania.

Kolejnym krokiem jest załadowanie naszego pistoletu żywicą do cieniowania. Pistolet powinien być wyposażony w manometr umożliwiający kontrolę ciśnienia natrysku. Nie ma sensu oszczędzać na sprzęcie. Prawidłowy kształt natrysku i ciśnienie to wymóg absolutny.

Wybór odpowiedniej żywicy jest również niezwykle istotny. Właściwości żywicy do cieniowania lakieru pozwalają na dobre utrzymanie cząsteczek lakieru, w szczególności ziaren metalicznych, lakierowanej powierzchni. Prawidłowy dobór żywicy oznacza niezauważalne przejście pomiędzy elementami. Zły produkt gwarantuje koszmarne cieniowanie lakieru i poprawki.

 

Na co zwrócić szczególną uwagę?

 

Przede wszystkim zwróćmy uwagę na stan natryskiwanej żywicy. Nie powinna być ona przesuszona co wymusza na nas szybka pracę. Nakładanie warstwy żywicy powinno być sprawne i zaplanowane bez zbędnych przerw.

Rozmawiając o wymogach dotyczących pistoletu zwracaliśmy szczególną uwagę na opcje regulacji ciśnienia. Zbyt duże ciśnienie może „postawić” ziarna metaliczne powodując niepożądane efekty wizualne.

Nie zapominajmy również o dokładnym odkurzeniem powierzchni szmatką antystatyczną. Pyły mogą skutecznie położyć przejścia perły i innych jaśniejszych lakierów.

Cieniowanie to niewątpliwie jedna z popularniejszych „dodatkowych” usług lakierniczych. Elementy auta muszą ze sobą współgrać tworząc piękna i funkcjonalną całość. Nikt przecież nie chce jeździć „składakiem” wyglądającym jak auto poskładane ze szrotu.

Podziel się tym wpisem!