Blog

5 skutecznych metod na zacieki lakieru samochodowego

05 wrz 2024
Obrazek

Wypaczenia lakieru samochodowego potrafią skutecznie zniszczyć efekt końcowy mozolnej pracy lakiernika. Do kategorii błędów jakich będziemy żałować, zdecydowanie wpisują się zacieki lakieru. Skąd wynika powstanie zacieku? Jak uniknąć tych wypaczeń lakieru samochodowego? Oto 5 skutecznych metod na walkę z zaciekami!

1. Temperatura w warsztacie– lepiej zapobiegać niż leczyć

Lakierowanie w niskich temperaturach to najczęstszy powód powstania zacieków lakieru samochodowego. Nakładanie kolejnych warstw lakieru przy niskiej temperaturze to gwarantowana porażka. Pamiętajmy, że każdy produkt lakierniczy ma swoją specyfikę i należy go używać wedle wytycznych producenta.

Nie każdy może sobie pozwolić na idealne warunki w warsztacie. Polski klimat nie pomaga lakiernikom i niskie temperatury lakierowania są niekiedy nie do uniknięcia. Dla osób początkujących polecamy kierowanie się następującymi wytycznymi co do temperatur lakierowania:

  • 20 – 18 st. C – Komfortowa temperatura lakierowania. Tutaj nie powinny powstać zacieki
  • 16 st. C – Tutaj polecamy zachowanie dodatkowej czujności i monitorowanie lakieru
  • 12 – 10 st. C – Lakierowanie w tych temperaturach jest zalecane jedynie przy użyciu rozcieńczalników „szybkich”
  • 5 st. C – Skrajny przypadek kiedy musimy stosować utwardzacze cienkimi warstwami oraz szybkie rozdzieńczalniki
  • 3 – 0 st. C – Lakierowanie ekstremalne na własną odpowiedzialność. Wysokie ryzyko powstania zacieków

Pamiętajmy, że temperatura reakcji początkowej akrylu to zaledwie 4 st. C, więc nie ma sensu malować w warunkach, które z zasady skazują całą pracę lakierniczą na porażkę.

2. Wybór odpowiednich produktów

Mówimy o tym wielokrotnie. Zawsze czytajmy opis producenta i dobierajmy produkty, które będą tworzyły ze sobą spójną całość. Do lakierowania w niskich temperaturach najważniejsze jest dobranie odpowiedniego utwardzacza i rozcieńczalnika.

Aby uniknąć zacieków polecamy stosowanie produktów lakierniczych z najwyższej półki, takich jak lakiery i podkłady marki NEWCAR.

Jeżeli doszło już do zacieku, polecamy zaopatrzyć się dodatkowo w szpachlówkę do wykończeni i papier ścierny.

3. Naprawa zacieku – szpachla

Jeżeli dochodzi do zacieku i decydujemy się na usuwanie go przy pomocy szpachli to warto wybrać jej odpowiedni rodzaj. Proponujemy szpachlówki typu Soft. Miękka szpachla będzie lepsza w obróbce i zdecydowanie usprawni proces naprawy.

UWAGA! Szpachlowanie, podobnie jak lakierowanie musi być wykonywane w odpowiedniej temperaturze. Polecamy pracę w środowisku przynajmniej 10 st. C.

4. Szlifowanie – praca z papierem wodnym

Do obróbki szlifierskiej zacieku będziemy potrzebowali:

  • Papierów wodnych o różnej gradacji
  • Klocki do szlifowania
  • Wody

Jeżeli wybraliśmy odpowiednią szpachlę, to bez problemu powinniśmy dać sobie radę z następującą procedurą pracy na mokro. Obróbkę zaczynamy od papieru P400. Następnie „tniemy” zaciek papierem o gradacji P600 oraz P800. Całość procesu kończymy P1500 – P2500 w zależności od potrzeb.

Po szlifowaniu lakieru przechodzi czas na polerowanie. Wybieramy odpowiednią pastę polerską działamy.

5. Noże do ścinania zacieków

Na rynku są również dostępne specjalne narzędzia takie jak noże do ścinania zacieków, bądź Cykliny.

Noże do ścinania zacieków posiadają ostrza z wysokiej jakości stali wyposażone w mechanizm regulujący ich wysokość. Ich ograniczeniem jest wymóg pracy na powierzchniach suchych.

Cyklina do lakieru, to z kolei narzędzie o wyglądzie płytki o specyficznym kształcie. Dzięki obwodowemu szlifowi wklęsłemu cykliny, jest ona w stanie eliminować niewielkie wybrzuszenia powstałe w skutku błędów lakierniczych. Z kolei płaskie krawędzie boczne nadają się idealnie do zdzierania powierzchniowego.

Oba narzędzia są skuteczne w przypadku drobnych zacieków, ich koszt może jednak odstraszać. Koszt dobrej cykliny to około 200 zł.

Efekt końcowy?

Przy pracy z zaciekami lakieru musimy zawsze liczyć się z tym, że efekt końcowy będzie odstawał jakością od prawidłowo polakierowanej powierzchni. Wprawne oko zazwyczaj dostrzeże, że dana powierzchnia była poddawana obróbce w celu usunięcia zacieku.

Najskuteczniejszą radą dla wszystkich osób chcących uniknąć zacieków lakieru jest po prostu – zapobiegaj a nie lecz. Dobór odpowiednich produktów i temperatury środowiska pracy jest kluczem do sukcesu.

Każde poprawki będą czasochłonne i kosztowne. Warto więc dopłacić kilka złotych do lakieru z wyższej półki niż marnować później 200 zł na noże do ścinania zacieków.

Stosując produkty marki NEWCAR zgodnie z zaleceniami producenta nie będziecie mieli problemów z zaciekami. No pod warunkiem, że nie pracujecie w ujemnych temperaturach ?